Gjør butikk av å gjøre det han liker best

Det beste Thomas Seppola vet er å stå opp en vinterdag, titte opp på sola og gjøre scooteren klar til isfisketur. Forskjellen mellom han og andre friluftsfolk er at han har med seg ti betalende turister på fjellet.

– Jeg må ofte klype meg i armen for å skjønne hva som skjer. Tenk at jeg kan være ute i naturen og kjøre scooter og samtidig leve av det. Det er helt fantastisk, sier Thomas Seppola fra Skibotn i Nord-Troms. I 2014 startet han det som har blitt en solid småskala opplevelsesbasert reiselivsbedrift i regionen, med 8 ansatte og en omsetning på 2,5 millioner kroner i året.

Den tidligere salgssjefen i hotellbransjen brukte ti år på vidda i Nord-Finland, før han hoppet på scooteren selv. Men det var ikke bare lett å etablere seg på et lite sted i ytterkanten av fylket. Bankene stod ikke akkurat på døra da bedriften North Experience så dagens lys.

– Heldigvis valgte SpareBank 1 Nord-Norge å satse på en utkantbedrift, ellers hadde vi ikke kommet i gang. Det første steget er utrolig viktig, og for oss var det livsnødvendig, sier Seppola, og legger til:

– Fire år etter er det annerledes, både investorer og andre banker har tatt kontakt.

Les også: Starte bedrift? Nå er det superenkelt!

Base i distriktet

North Experience er basert I Skibotn, og her skal den bli. Gjestene lander ofte i Tromsø, men de blir hentet og tatt med på aktiviteter i området. Seppola ser det ikke som noe problem å holde til på et lite sted, tvert i mot.

– Turistene ser ut av sentrum, det er jo der naturen er. Vi kan fint lage aktiviteter og overnattinger på bygda, og vi har også gode samarbeidspartnere lokalt. Vi trenger ikke sentrere alt til byen, for vi klarer å favne om turistene likevel, sier han.

En drøm å være ute

Samarbeid er nøkkelen til å drifte en liten reiselivsbedrift med suksess, mener gründeren. Han har knyttet til seg både større og mindre aktører, også for å ta del i markedsapparatet til samarbeidspartnerne. Så kan han drive med det han kan aller best: Å være i villmarka.

– Det er helt nydelig å kunne leve av å være ute. Det er en drøm for meg å kjøre båt, kjøre scooter og kunne dra på isfiske. Jeg kan være kjempesliten etter en dag på sjøen, men gleder meg til å stå opp neste morgen og gjøre det igjen og igjen, sier han.

Holder seg til kjernen

Nylig tok han med seg en gjeng på hvalsafari og nordlystur på Skjervøy. Vinterstid går det i scooterturer, båtturer, isfisketurer, nordlysturer og skiturer på fjellet. På sommeren er det aktiviteter til sjøs og terrengsykling med elsykler som står på plakaten. Seppola og samboer og kontorsjef Marja Kivenmäki har like mye å gjøre hele året.

– I vinter hadde vi 5000 gjester gjennom vårt system, dobbelt så mange som vinteren før. Men vi holder oss til kjerneaktiviteten, for vi har lyst til å fiske og være på fjellet. Så kan de som er flink på logistikk, markedsføring og salg ta seg av det, understreker Seppola. Han mener det er viktig å fokusere på hvorfor de startet.

– Hvis vi slutter med det, så bommer vi. Vi kjører båt og tar med oss folk på ski og viser dem nordlyset.

Han ser få skyer i horisonten for reiselivsnæringen i nord. Toppen er langt fra nådd.

– Vi ser at vintersesongen for oss nå varer i seks måneder, og det gjør oss i stand til å overleve lenger. Vi starter med aktiviteter i oktober og ender sesongen i Nord-Finland i slutten av mai, sier han. Og kvalitet står alltid i høysetet.

– Det er vanvittig viktig for oss, vi må stå inne for produktene våre hele veien.

Les også: – Gründer er jeg ikke!

Filming på fjellet

En liten, men velkommen bivirksomhet har kommet ut av scooterkjøringen. Overraskende mange filmproduksjoner legges nemlig til Nord-Norge, og de trenger både transport, mat og noen som kjenner regionen. Her kommer North Experience inn med sin villmarks- og turistekspertise.

– Vi leverer utstyr, servering og personell, og nylig var vi ansvarlige for at 80 mann hadde det bra på fjellet under en innspilling. Vi har et utrolig bra nettverk i regionen for å blant annet bruke helikopter, forteller han, og legger til:

– Hadde noen sagt til meg for fire år siden at jeg skulle bli plukket opp av et helikopter på åkeren hjemme i Skibotn for å bli flydd på filminnspilling, hadde jeg flirt godt av dem.

Har du lyst til å starte egen bedrift? North Experience-gründeren gir deg 8 tips:

  1. Det første steget er utrolig viktig! Prøv å få bistand og litt starthjelp, gjerne fra næringshager i din kommune.
  2. Du vil møte på komplikasjoner overalt. Det nytter ikke å bare tenke og prate, du må gjøre det.
  3. I økonomien gjelder tæring etter næring. Du må se hvor mye du får inn og hvor mye som går ut. Helst bør det gå mest inn.
  4. Ha fokus på de tingene du er flink på. Ikke stress med å favne over alt de to første årene. Jeg har måttet gi slipp på enkelte ting fordi jeg ikke var klar.
  5. Du trenger ikke lære deg absolutt alt, søk heller etter noen å samarbeide med.
  6. Gi rom for dine medarbeidere. Du må stole på at de også gjør en god jobb, ellers stagnerer utviklingen.
  7. Det enkle er ofte det beste. Hva har vi i dag? Hva kan vi selge i morgen?
  8. Går det ikke, så går det ikke. Da har man i allefall prøvd.

Går du med en gründer i magen? Vi har det som kanskje er Norges enkleste løype for å starte AS. Sjekk den ut her!