Suksessoppskriften

Robert Johansen ringte til departementet en gang i måneden i fem år, i håp om å få endret en lov som forbød tilvirkning av alkohol på Svalbard. Det ga gevinst. Nå driver han verdens nordligste bryggeri – og selger øl så det suser.

Fult trøkk

Det er mange år siden Johansen forelsket seg i Svalbard. Da han kom til øya i -82, var det for å jobbe som gruvearbeider. I dag jobber han som pilot i Lufttransport – og driver bryggeri. Litt mer enn en åtte til fire jobb, kan man si.

– Øl-interessen har alltid vært tilstede, jeg har brygget mye godt hjemme på kjøkkenbenken, ler Johansen.

– Så kom jeg på ideen; hva med å lage ett eget bryggeri, her på Svalbard! Vi har jo ingenting som er «vårt», annet enn kull!

Den som maser nok, han vinner frem til slutt

Som tenkt, så gjort. Selv om det var en langdryg prosess. En gammel lov fra 1928 forbød all tilvirkning av alkohol på Svalbard. Loven, som ble til for å forhindre at gruvearbeiderne på øya skulle ha for lett tilgang på drikkevarer, var det ingen som hadde stilt spørsmålstegn ved de nesten 90 årene den hadde stått. Etter et nitidig arbeid med å ringe departementet en gang i måneden, i ikke mindre enn fem år, fikk Johansen endret loven – og fikk realisert drømmen om et eget bryggeri på Svalbard. August 2015 ble det første ølet lansert.

Svalbardøl høyt i lufta

I år har de produsert 180.000 liter øl. Johansen sier at de ikke er ute etter å bli størst mulig.

– Ønsket er å få til en robust bedrift som leverer jevnt, og ikke minst er en god arbeidsplass.

13 millioner har han investert i bryggeriet, og i sommer fikk de på plass nye tanker som har doblet kapasiteten deres. Og godt er det, for etter at en frilansjournalist skrev en artikkel som havnet i magasinet til Norwegian, havnet også ølet deres om bord på Norwegians fly.

– Jeg trodde det var en spøk når jeg fikk mail fra Norwegian. Men det var det jo ikke, ler han.

I fjor vår startet de å levere pils til Norwegian, men i september gikk de over til Pale Ale. Det synes Johansen er ypperlig, da konkurrerer de ikke mot de mer kjente pilsnerne som også selges om bord.

– Totalt er leveransen på rundt 45.000 liter i året til Norwegian. Det er morsomt, men siden vi er å regne som utland når det gjelder toll og lignende var det en lang prosess å få til.

Les også: Starte bedrift? Nå er det superenkelt!

Nybrottsarbeid

Johansen og bryggeriet er opptatt av bærekraft, og det siste som nå er på plass er plastfat ølet tappes på, som kan gjenbrukes. Bryggingen produserer 800.000 kilowattimer med varmtvann, men produksjonen i seg selv trenger bare 150.000. I februar håper Johansen at løsningen med at de resterende timene kan gå ut på nettet til Longyearbyens befolkning.

– Det er nybrottsarbeid uansett hva man tar tak i her oppe, foruten restaurant og bar-drift. Det dukker stadig opp problemstillinger vi ikke hadde tenkt på som er interessante å ta tak i. For meg er det en enorm drivkraft i å få til noe folk er stolt av! Å finne bedre løsninger, lage noe som er «vårt», vi 2000 menneskene som bor her oppe, sier Johansen entusiastisk.

– Vi er så heldige at vi bor i ett land hvor vi blir tatt vare på uansett hvordan det går når du starter opp med noe. Det har vært litt av tankegangen min. Jeg har alltid hatt troa på det jeg gjør, men om det ikke skulle gått hadde jeg ikke sultet i hjel av den grunn.

Stor interesse

Det er mange som vil høre om suksesshistorien. Johansen forteller at medieinteressen rundt verdens nordligste bryggeri har vært enorm. Alle kanaler har vært innom for en bit av fortellingen; digitalt, trykt, tv, radio – nasjonalt så vel som internasjonalt.

– Det er klart det er morsomt med oppmerksomhet, og det bidrar jo til markedsføringen vår. Jeg hadde kanskje sett for meg at jeg skulle gå rundt på gulvet her å brygge øl, men det har jeg ikke tid til, det er mye som skal håndteres. Ikke bare i forbindelse med markedsføring, men budsjetter, samarbeidsavtaler, salg og mere til.

Selv om det er travle dager betyr ikke det at han ikke har tenkt ut sitt neste produkt enda.

– På butikken her selger vi «Ramlösa», kullsyrevann. Det er helt sprøtt at vi henter det fra fastlandet, og Sverige attpåtil, når vi har alt vi trenger for å produsere det samme her. Svalbardvann og andre typer kullsyreholdig drikke er noe vi ser på. Og ikke minst, vi sikter oss også inn mot high-end markedet hva øl angår. Det er spennende tider i møte, det er det ingen tvil om, smiler Johansen.

 

 

Går du med en en gründerdrøm i magen? Vi har laget det som kanskje er Norges enkleste løsning for å starte AS!

Nysgjerrig? Les mer her!