– Verden ble et mindre sted da jeg fikk lappen

Å komme seg fra A til Å ble akkurat veldig mye lettere for student Petter Hov Jacobsen (18). Men hvordan kan man egentlig få råd til egen bil i studietiden?

Å sette seg bak rattet som 18-åring er et av disse øyeblikkene du husker resten av livet. Du han kjøre hvor du vil, når du vil. Som student, ungdomspolitiker og aktiv fotballspiller, var det en åpenbaring å slippe å være avhengig av andre for å komme seg fra A til B.

– Den frihetsfølelsen er skikkelig deilig, sier den ferske sjåføren Petter Hov Jacobsen.

– Det er jo det du ser fram til, når du fyller 18 år. Endelig!

Men som ung student er det ikke bare, bare å få egen bil. Alt fra vindusspylervæske til dekk skal være i orden, bensin skal fylles – og ikke minst: bilen skal forsikres.

Måler kjørescore

For Petter ble det mulig da han oppdaget et sparetriks som nærmest konkurrerer ut både nudler og oppsparte konfirmasjonspenger. Appen Spinn gjør at han slipper å vente i årevis på å gjøre seg fortjent til bonus for skadefri kjøring. Trygg og forsvarlig kjøring kan han takket være teknologien få uttelling for med én gang.

Ei uke etter at han fikk egen bil, fikk han en liten dings i posten. Den monterte han i bilen – lett og greit – og koblet den til telefonen via Bluetooth.

Takket være god flyt og fokusert kjøring, har Petter nå gjort seg fortjent til en høy kjørescore. Appen registrerer blant annet gjennomsnittsfart, maksfart, og hvor langt han har kjørt. Forsikringsselskapet ser svart på hvitt, at her er det en fører som kjører hensynsfullt og trygt, og kan dermed tilby billigere forsikring.

– Jeg har fått 10 prosent billigere forsikring, og det gir ganske store utslag økonomisk. Forsikringa er veldig dyr for den gruppa jeg befinner meg i, sier Petter.

– Har appen noen andre funksjoner?

– Ja, og jeg finner stadig nye funksjoner med den. Det er som å ha en kjøre-mentor som gir meg tilbakemelding på brå svinger, nedbremsinger, akselerasjoner og flyt, sier den unge studenten.

– Jeg er en ung gutt som nettopp har fått lappen. Men med denne appen får jeg visst at det ikke nødvendigvis betyr at man er en uforsiktig sjåfør. Verden går framover, sier Petter.

Belastet gruppe

For Petter befinner seg midt i ei belastet gruppe. Å være ung mann med ferskt sertifikat er statistisk sett noe av det farligste du kan oppleve. Men bildet er ikke svart-hvitt: Antall skadde og drepte 18- og 19-åringer i trafikken har nærmest halvert seg de siste 20 årene. Fra 2000 til 2009 ble over 1000 ungdommer skadet eller drept. I løpet av de neste ti årene var tallet redusert til 586.

Det mener Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk har ei ganske naturlig forklaring:

– Det er lenge siden det var kult å ikke bruke bilbelte og å ha fest i bilen. På 70-80 tallet var det rett og slett kritisk for denne gruppa, med alvorlige ulykker hver helg. Men da var det også en kultur for å bruke bilen som festlokale og fritidslokale. I dag har bilen en helt annen rolle. Ungdom har flere og andre interesser, og bil er mye mer et verktøy enn en kultur i seg selv, sier han.

Sammen med Sintef og Nord Universitet jobber Trygg Trafikk med et forskningsprosjekt på ungdom og trafikk.

– Jeg tror ungdommen som samfunnet forøvrig har tatt til seg en annen sikkerhetskultur enn for 20-30 år siden, legger han til.

Trygg Trafikk forteller at omlag en halv prosent av årskullet – 60.000 ungdommer -mister lappen i løpet av prøveperioden på grunn av hensynsløs kjøring.

– Det som kommer veldig tydelig frem, er at det er ei lita gruppe som har spesiell interesse for fart og spenning, sier Johansen.

– Da virker det jo ganske rett og rimelig at ungdom har mulighet til å “motbevise statistikken” i form av en app?

– Uten tvil. Vårt inntrykk er at en slik teknologi også kan brukes for å øke bevisstheten rundt egen adferd, og øke motivasjonen og lysten til å kjøre ordentlig.

Oppgradering

At livet med bil har vært en oppgradering for Petter Hov Jacobsen, er det ingen tvil om.  Det å slippe å være avhengig av andre,  å gå 20 minutter til fots når sluddet klistrer seg til kroppen sin som lim og ikke minst det å spare timesvis på logistikk i en dag fullspekket av planer. Det var noen av gulerøttene som gjorde at Petter sitret etter å få lappen.

– Etter at jeg fikk lappen, var jeg for tidlig ute til det meste, fordi jeg var vant til å beregne tid til å sykle eller gå. Så slo det ut i andre retninga igjen, jeg kom stadig for sent fordi jeg trodde at jeg hadde så god tid, ler han.

Sånn er det bak rattet også. Du skal lage deg nye vaner, regulere deg selv og lage noen mønster som fungerer i lengden.

– I starten var det mye å bli vant til, og det var lettere når jeg fikk feedback. Appen har rett og slett gjort meg tryggere, sier han.

– Du får opp de ulike tingene du gjør rett og bra. For min del er det perfekt å ha muligheten til å bruke en slik app. Vår generasjon er vant med teknologi, og den er alt som skal til for å dokumentere at du tar hensyn i trafikken.

 

Nysgjerrig på Smart bilforsikring? Les mer her