Ferien hvor alt gikk galt

Synes du bildet ser ut som det er tatt på en rolig og idyllisk ferie? Tro om igjen, og les reisebrevet til Linda fra ferien hvor alt gikk galt.

 

«Jeg og ei venninne reiste på en to ukers ferietur til Bali, under vårt studieopphold i Australia, høsten 2017. Turen endte på ei øy; Gilli Trawangan, og for å komme oss hjem måtte vi ta ferge tilbake til fastlandet. Vi hadde planlagt at vi skulle ha god tid, og derfor skulle vi ta en av fergene om gikk tidlig fra øya. Faktisk så hadde vi planlagt såpass god tid, at vi skulle ha tid til å kjøpe  Kopi Luwak (google it!).

Frykten for vulkanutbrudd på Bali hadde vært en god stund når vi var der, men det var ikke før akkurat denne dagen at folk ble beordret evakuert fra området rundt vulkanen. Dette førte til lange køer over alt, og mye forsinkelse – også fergen vi hadde siktet oss inn på.

Når vi omsider kom oss til fastlandet, var det kun halvannen time til flyet vårt skulle gå. Med om lag en times kjøretur ut til flyplassen, begynte vi å se mørkt på det. Vi kastet oss inn i en taxi, og ba han om å kjøre som fy til flyplassen. I reine «Fast and furious»-stil svingte vi oss forbi køer, i grøfter, på rødt lys og gjennom snarveier. Ved ankomst på flyplassen var det 20 minutter til flyet skulle gå, og innsjekk var stengt. Vi forberedte oss på at vi måtte grine oss til en plass på flyet, og ble mildt sagt overrasket og lettet da vi fikk høre at flyet også var forsinket, og at vi fikk sjekke inn.

Etter å ha vært på farten i ni timer, i reiseklær; langbukse og genser, var det godt å få satt seg ned litt og tatt en matbit. På dette tidspunktet var vi begge to rimelig varm og svett av stresset (og temperaturen!). Lettet, mette og fornøyde ruslet vi mot gaten vår. Gleden var dog kortvarig. Når vi kommer fram dit, får vi vite at flyet vårt er ytterligere forsinket – og vårt fly videre hjem til Australia dermed henger i en tynn tråd…

Uflaksen forfulgte oss, og vi mistet neste fly også. Ingen flere fly gikk til Australia denne dagen, og vi må vente 24 timer på neste fly. Bagasjen får vi ikke hente ut, så alt vi har er det vi står og går i, og en liten sekk med godterier og forsikringspapirer. På den «døgnåpne telefonen» til forsikringen vår får vi til svar at de har kontortid mellom 8-16, norsk tid. Omsider får vi kontakt, bare for å få vite at de ikke dekker forsinkelsen av flyet vårt – og dermed får vi ikke ei krone. Natta blir tilbragt på hotell, med en noe anspent stemning.

Ny dag, nye mulighet, tenker vi når vi våkner – og kommer oss om bord på flyet til Australia. Fortsatt i de samme klærne som vi har hatt på i 42 timer. Flyturen gikk fint, og vi gikk optimistiske mot bagasjebåndet. Og vi venter.

«Last bag on belt» lyser mot oss. Og vi to står fortsatt uten bagasjen vår. 500 lusne kroner får vi fra forsikringen vår for å handle nye klær. Bagasjen ankommer halvannen dag seinere.

Trodde du uflaksen stoppet der? Nei da. På grunn av forsinkelsen til Australia gikk vi glipp av en helg på femstjerners hotell på Withsundays Island. En reise til verdi over 5000,- kroner, og ingenting fikk vi igjen på forsikringen. På toppen av det hele ble jeg syk og fikk bihulebetennelse.

Så hva lærte jeg? Sjekk betingelsene på reiseforsikringen – eller rett og slett kjøp reisen med kredittkort!

God sommer!

Hilsen Linda»

Linda hadde ikke reiseforsikring hos oss, og glemte også at kredittkort er det lureste man kan bruke på reisefot. Visste du at reiseforsikring er inkludert i kredittkort fra oss, og at alt du handler i utlandet burde betales med kredittkort? Du kan lese mer og søke om kredittkort her!