Si opp abonnementer via mobilbanken

SpareBank 1 Nord-Norge lanserer ny tjeneste

Undersøkelser viser at 35 prosent av oss (Din side) synes det er frustrerende å måtte bruke tiden og innsatsen som kreves for å administrere abonnementene sine.

– Vi har som mål å gjøre hverdagen enklere for det nordnorske folk, og vi kommer derfor med en løsning i nett- og mobilbanken som gir deg en samlet oversikt over alle abonnementene dine, og lar deg si de opp via noen tastetrykk, sier Ronni Møller Pettersen, Konserndirektør i SpareBank 1 Nord-Norge.

SpareBank 1 Nord-Norge har utviklet løsningen sammen med fintechselskapet Minna Technologies. Abonnementene identifiseres automatisk i mobil- og nettbanken, slik at kundene automatisk får opp en oversikt over alle sine abonnementer som betales gjennom kundens konto i SpareBank 1 Nord-Norge.

– Har du knyttet kontoer fra andre banker til vår nettbank, vil vi med kundens samtykke også identifisere abonnementer som betales gjennom disse konti, forklarer Møller Pettersen.

Tidligere denne måneden var Forbrukertilsynet ute og krevde at det må bli enklere for forbrukere å si opp abonnementer de har inngått avtale om. Fra sidene til Forbrukertilsynet kan det leses; Forbrukertilsynet mottar jevnlig klager fra forbrukere som opplever at det er vanskelig, eller umulig å si opp abonnement på blant annet helsekost, bøker og magasiner. Tilsynet har derfor blant annet stilt krav om at det skal være like lett å si opp en avtale som å inngå den.

I følge en undersøkelse gjennomført av Minna Technologies undervurderer hele 91 prosent av nordiske forbrukere hvor mye de betaler for abonnementene sine.

Slik vil den nye løsningen i mobilbanken se ut

– Vår nye løsning er derfor gode nyheter til det nordnorske folk. Ubeskjedent nok forventer vi at våre kunder vil trykke tjenesten til sitt bryst, avslutter Møller Pettersen.

Løsningen vil være tilgjengelig for bruk i nett- og mobilbank rundt juletider.

Har du ikke mobilbank i SpareBank 1 Nord-Norge? Les mer og last den ned her!