AirBnB-feber i Lofoten: Leide ut rom for 60 millioner kroner i sommer

Det er AirBnB-feber i Lofoten: I snitt tjente hver innbygger i Lofoten nær 2.500 kroner på AirBnB-utleie i sommer.

Lofoten, Tromsø og Vesterålen er de mest populære regionene for AirBnB i Nord-Norge. Det viser tall fra Telleren til Kunnskapsbanken for Nord-Norge.

31 prosent økning

Analytiker Eivind Hestvik Brækkan ved analyseselskapet Capia er overrasket over den kraftige veksten til utleieselskapet.

– Estimatene vi har viser at antallet overnattinger gjennom AirBnB har økt med 31 prosent i sommer sammenlignet med sommeren i fjor. Og for første gang er under halvparten av overnattingene på hotell i Nord-Norge, forklarer analytikeren i podkasten Nord-Norge i verden.

Over 5.000 utleieenheter

Hestvik Brækkan har tatt et dypdykk i tallene fra Telleren, og aldri før har så mange nordlendinger leid ut rom gjennom utleietjenesten AirBnB. 

– Hittil i år har det vært over 5.000 forskjellige utleieenheter tilgjengelig på AirBnB i Nord-Norge. Lofoten, Tromsø og Vesterålen skiller seg ut på AirBnB-kartet, men vi ser en vekst i hele Nord-Norge, forteller Hestvik Brækkan.

Blant områdene med størst vekst i antall AirBnB-overnattinger i sommer er Nord-Troms, Fauske og Senja-regionen.

– Må reguleres

Leder for kommunikasjon og marked i NordNorsk Reiseliv AS, Siw Sandvik, mener det er viktig å gi reiselivsaktørene samme betingelser.

– AirBnB er kommet for å bli. Og det vil være helt sentralt fremover at de blir pålagt de samme rammebetingelsene som de tradisjonelle overnattingsbedriftene i forhold til skatter og avgifter, tilsyn og så videre, sier Sandvik i podkasten.

Kommunikasjonslederen er usikker på om AirBnB er en trussel mot nordnorske overnattingsplasser.

– Det vi registrerer er at det er flere turister som ønsker å bo tettere på lokalbefolkningen, og derfor velger en annen boform enn de tradisjonelle. AirBnB er blitt en betydelig tilleggsnæring, og gir oss nå et tilleggsbilde av turiststrømmen, forteller Sandvik.

– Mangler overnattingssteder

Gründer og daglig leder i Pukka Travels, Anton Heijbel, mener det er behov for flere overnattingssteder i Nord-Norge.

– I vinter hadde vi for første gang problemer med å finne hotellrom til våre gjester i Tromsø. Det betyr at vi har nådd et tak på hvor mange som kan være her samtidig, forteller Heijbel i podkasten.

Han mener mangelen på overnattingssteder i Tromsø kan gi en vekst for regionen rundt.

– Dette kan åpne opp nye muligheter for regionen, og her kan vi finne nye overnattingssteder og nye aktiviteter. Senja er jo en utrolig interessant destinasjon, og det finnes også flere interessante destinasjoner nordover og på innlandet, mener reiselivsgründeren.

Vil forske på konsekvenser

Capia-analytiker Eivind Hestvik Brækkan mener det er på høy tid å innhente mer kunnskap om konsekvensene av den kraftige veksten til AirBnB i nord. 

– Vi vet i svært liten grad hvem som leier ut, hvem som leier, og hvilke positive og negative konsekvenser veksten til AirBnB har for lokalt næringsliv og boligmarkedet, understreker Hestvik Brækkan i podkasten Nord-Norge i verden.

Ønsker samarbeid

Det tromsøbaserte analyseselskapet Capia har nå tatt kontakt med Universitetet i Stavanger og Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, for å etablere et samarbeid om forskning på AirBnB-konsekvensene.

– Våre estimater viser at antall overnattingsdøgn gjennom AirBnB i Nord-Norge har økt med 31 prosent i sommer sammenlignet med i fjor sommer. Hvis denne veksten fortsetter vil det ha stadig større konsekvenser for lokalsamfunnene, og det er dette vi ønsker å kartlegge, forklarer Hestvik Brækkan.

– Gir turistvekst

Capia-analytikeren mener AirBnB gir turistvekst i Nord-Norge.

– Det kan ikke være tvil om at AirBnB fører til mer turisme. Vi ser også en turistvekst på steder som tidligere hadde svært få turister, sier Hestvik Brækkan.

I podkasten trekker analytikeren frem både positive og negative sider med AirBnB-veksten:

– For alle bedrifter som selger varer og tjenester til turister – opplevelsesbedrifter, restaurant, transportnæring – så får jo disse flere kunder og økte inntekter. AirBnB er selvfølgelig en konkurrent hoteller, campingplasser og hytter – og noen plasser bidrar jo AirBnB til masseturisme, som er i ferd med å oppfattes som et økende problem, forteller Hestvik Brækkan.