Fem ting du må sjekke på scooteren før vinteren

At startsnora virker, kan være forskjellen på liv og død når du har snøscooter. Her får du de fem beste tipsene til å gjøre motorvidunderet klar for en ny sesong på fjellet eller i løypa.

På Maritim Center på Stakkevollvegen i Tromsø selges det meste med motor: båtmotorer, gressklippere, plentraktor, motorsager, ATV’er og snøfresere. Men i vinterhalvåret går det mest i snøscootere, både nye og brukte modeller. Salgssjef John Harry Sundstrøm har bred erfaring med snøscooter, og har noen tips til kunder som vurderer ny scooter.  

– Det er stor interesse for snøscooter og vi har en del forhåndsbestilte modeller som vi er i ferd med å selge nå. Sesongen har ikke kommet ordentlig i gang enda, men det ser ut til å bli god etterspørsel utover, sier Sundstrøm. 

Flere kvinner kjøper

En ny scooter koster fra 155 000 til 195 000 kroner, avhengig av hvilken type det er snakk om og hvor mye ekstrautstyr som er inkludert. Maritim Center selger hovedsakelig de to Polaris-modellene RMK (Rocky Mountain King), som er den sportslige modellen, og Titan, som er en langsommere og kraftigere arbeidsmodell.

– Vi selger mest av RMK og vi selger bare Polaris. Alt annet er å banne i kirka, sier Sundstrøm.

Forskjellene på RMK og Titan vises på belte, motor og forstilling, men felles for alle er at kundegruppen er veldig opptatt av alle oppgraderinger – og at kjøperne blir stadig yngre og mer kjønnsdelt.

– Vi ser at flere og flere kvinner kjøper seg scooter. Og hovedkundegruppen vår er 20 til 30 år, sier Sundstrøm.

FINANSIERING: SpareBank 1 Nord-Norge tilbyr gunstig lån på snøscooter hos Maritim Center.

Må henge med utviklingen

Utviklingen innenfor snøscootere går veldig fort, og som produsent og butikk er det bare å henge på. Ofte tar Maritim Center inn brukte maskiner som innbytte, fordi kundene ønsker å oppgradere til en nyere modell. Men uansett om du har en ny eller en brukt scooter, er det noen ting du må tenke på for å gjøre den klar til en lang vinter. For snøscootere er det alltid sikkerhet og den tekniske standen som kommer først. Når du skal starte en ny sesong, må du alltid sjekke at du har med deg en ekstra reim, plugger og motorolje.

Scooter-eksperten har disse tipsene før sesongstart:

 Kontroller variatoren og variator-reimen

Variator er drivverket, den som blir drevet av motorens kraft. En snøscooter har enten kjededrift eller reimdrift, og begge må kontrolleres: at reimen ikke er slitt, og at det er riktig nivå olje i kjedekassen.

–       Sjekk at variatorreimen ikke er sprukket eller slitt. Det bør ikke være noe reim-støv rundt variatorene. Sjekk at du har riktig mengde motorolje og riktig nivå olje på kjedekassen, sjekk også kjølevæske. Du må også sjekke at skiene ikke er bøyd eller skadet og har sprekker i seg, sier Modell.

Sjekk at lys og brems fungerer

Det er lurt å finne ut om lysene fortsatt virker foran en ny sesong, og at de er justert i riktig høyde. Den livsviktige bremsen må også fungere optimalt når vinteren kommer.

–       Sjekk at bremsen fungerer ved å klemme på den. Rett ved siden av har du en boks med bremsevæske – sjekk at det er nok og at det er riktig nivå i beholderen, påpeker eksperten.

Sikkerhet er viktigst – sjekk dødmannssnoren

Noen scootere kommer med en såkalt dødmannssnor. Dette er en snor som festes fast i scooteren og deg selv, og som gjør at scooteren stopper om du faller av.

–       Vi anbefaler det på alle scooterne, alle bør ha det, selv om det regnes som ekstrautstyr. Du må sjekke at den faktisk virker ved at scooteren stopper når snora trekkes av, understreker Modell.

Sjekk at beltet ikke har noen skader eller slitasje

Det er beltet under scooteren som er i kontakt med snøen og sørger for fremdrift. Dette skal ikke være for stramt, men heller ikke for slapt.

–       Det skal være akkurat passe, og du må også vurdere slitasjen: Det skal ikke være tråder som stikker ut, eller rifter i belte sier Modell, som selv er veldig forsiktig med sin snøscooter, som han kjører med i løypene i Finland.

Tilstanden på startsnoren? Det kan være forskjellen på liv og død

De fleste snøscootere har startsnor. Og er du på fjellet og den ryker når du drar i den, kan det bli svært farlig. Derfor må du kontrollere startsnora foran hver sesong.

– Er det fliser på den når du drar den helt ut? Du vil ikke bli stående fast og at den ikke virker! Vi anbefaler gjerne en reservestartsnor som en ekstra sikkerhet, så er du på den sikre siden. Dette er blant det aller viktigste, sier Benjamin Modell.

Husk å forsikre snøscooteren din. Med vår forsikring er både scooter, fører og passasjer forsikret