Utsmykker Rødbanken med lin, lys og farger fra nordnorsk flora

Kunstner Hilde Hauan Johnsen fra Tromsø utsmykker Rødbankkvartalet, som åpner over nyttår. Den ti meter høye installasjonen skal henge midt i bygget, og lys er en sentral del av kunstverket. 

Kunstverket består av et lag vevde optiske fibre. Vevde bånd i lintråd farget med planter fra den nordnorske floraen, er med på å konstruere og definere kunstverket. Fargekoloritten går fra rosa, gult, blått, grønt og rødt, alle farger vi finner i naturen her i landsdelen. Lyset skifter i takt med årstidene. Fiberoptikken lyssettes fra kilder nederst og øverst på verket.

– Lyset vil være inspirert av våre åtte årstider. Hvis lyset følger en lyssensor, vil det påvirkes av lyset utenfor. Jeg synes det er spennende at selv så teknologisk dette verket er – så spiller naturen inn på hvordan det ser ut, forteller Hilde Hauan Johnsen, og legger til:

– Fra vår til høst er det naturlige lyset i Nord-Norge på sitt mest intense. Da trengs kun litt lys på om natta for å fremheve kunstverket. Fra høst til vår intensiveres lyset i takt med at dagslyset ebber ut.

Hilde Hauan og kvartalssjef for Rødbanken, Mona Løbach Willumsen ser på tegningene som ligger til grunn for kunstverket. Alle foto: Richard Butler.

Mor og sønn samarbeider

Tromsøkunstneren har utformet kunstverket i samarbeid med sønnen Mathias Hauan Arbo. Han er ikke kunstner, men har en doktorgrad i robotikk.

– Han står for de teknologiske elementene, og programmerer lyset i de fiberoptiske kablene som er den innerste delen i kunstverket. Han er flink til å programmere og har samtidig estetisk sans, sier Hauan Johnsen.

Dette er ikke det første verket duoen står bak. Installasjonene deres står flere steder i Norge, blant annet på Jessheim skole.

Trådene vil lyse i mørket.

Farger fra nordnorsk flora

Plantefargingen av lintrådene har kunstneren gjort selv, og det tok en hel nordnorsk sommer. Hun har en stor gryte på hytta utenfor Tromsø, der hun eksperimenterer med ulike planter og hvilke farger de får på ull og lin. Reinfann, røsslyng, bjørk, einer og andre vekster typiske for landsdelen kommer til syne som vevde tråder i naturfarger.

– Plantefarging er en tradisjon som går tilbake til uminnelig tid. Det er spennende å bringe nordnorsk flora inn i et moderne kunstverk, sier Hauan Johnsen, som selv vever hvert eneste bånd i installasjonen.

Kunstneren vever hver eneste tråd i det 10 meter lange kunstverket selv.

Ses fra alle innganger

Kunstverket kan ses fra alle etasjene. Men når du går ut av festsalen, Rødbankens storstue, kommer kunstverket ekstra nært.

– Jeg ville at du skal få en følelse når du kommer fra festsalen, at kunstverket kommer mot deg og er med deg hele veien ned til første etasje, sier Hauan Johnsen.

Samtidig vil installasjonen ses fra alle Rødbankens innganger. Det vil være like sentralt i rommet uansett hvor du befinner deg og snur deg.

– Bygulvet i Rødbanken er et midtpunkt. Her fant jeg byggets arnested, der energi oppstår og utvikler seg, en åre som går gjennom alt. Et arnested er der bålet er i lavvoen, eller der ilden blir gjort opp. For meg er kunstverket røyken som kommer ut fra arnestedet. Det er det jeg har sett for meg når jeg har utformet det. Rødbanken har utrolig mye sterk historie innenfor veggene sine, og det skal vi ikke glemme, sier kunstneren, som selv ofte besøkte biblioteket i Rødbanken som barn. 

Nordnorske planter har gitt farge til lintrådene.

Historien møter framtiden

Kvartalssjef Mona Løbach Willumsen er stolt og gleder seg til å vise verket fram. Rødbankens visjon om å være en levende nordnorsk møteplass der historien møter framtiden, gjenspeiler valget av utsmykning og kunstner.

– Det er spennende at hun tar inn så mange moderne elementer i kunstverket, med teknologi og lys, glass og finér. Samtidig vil kunsten henge på et sted med mange sterke tradisjoner, og hun ivaretar også disse i installasjonen. Det er en fremtidsrettet og flott utsmykking for Rødbanken, sier Løbach Willumsen.