Kebabtralle, sa du? Det er en bil, så klart!

Nå kan Banki svare på over 150.000 spørsmål. Roboten har også lært seg et nytt fagområde; bank for bedriftsfolk.

Banki er den virtuelle kundeserviceassistenten du kan chatte med på sr-bank.no, en robot med kunstig intelligens som stadig vekk lærer ny ting. Siden starten i januar har Banki besvart rundt 70.000 spørsmål fra bankens kunder.

Banki vet at Kebabtralle er en bil (!) og at stål er penger. «Hva koster en bilforsikring?» Et enkelt spørsmål – med et forhåpentligvis ganske enkelt svar. Men, du og naboen er forskjellige. Dere tenker forskjellig og spør forskjellig. Derfor takler Banki over 383 måter å stille spørsmålet «Hva koster en bilforsikring?» på …!

-Den er trent på 150.000 treningsmeldinger og lærer seg hvordan folk snakker basert på disse. Det betyr at den kan forstå intensjonen til kunden selv om de skriver ganske annerledes, fordi den har lært seg hvordan setninger med forskjellige intensjoner henger sammen mer enn å ha en fast liste med spørsmål som den kan svare på, sier Lars Ropeid Selsås i selskapet Boost AI som har utviklet chatboten.

Banki er blitt ganske god på spørsmål som kommer fra folk flest, men denne våren har roboten fått en ny utfordring;  Å svare på spørsmål som kommer fra bedriftsfolk. -Challenge accepted, tenkte Banki og tok med en gang fatt på oppgaven!. Banki har nå øvd seg på 200 forskjellige temaer om næringsliv, kontotyper, kundeerklæringsskjema, saldo, pris og renter.

Dette betyr ikke at Banki kan alt, men at den lærer og blir smartere etter hvert som du spør han om ting. Hvis du hjelper til med treningen, blir Banki veldig glad.

Her er Bankis fem på topp temaer:

Hilsener (Som «Hei, Banki!»)
Innlogging
Kort
Lån
Forsikring

SR-Bank på Facebook: Følg oss her!

Kontaktperson

Glenn Sæther
Konserndirektør forretningsstøtte og utvikling
Telefon