Solstad blir kreative av oljekrisen

Vindsatsing offshore og båter i oppdrettsindustrien skal gi Solstad Offshore flere bein å stå på enn kun «oljå». (Foto: Solstad Offshore)

Når selskapet fusjonerer med Deep Sea Supply og Farstad Shipping om kort tid, vil administrerende direktør Lars Peder Solstad styre en flåte på 150 båter. En del av disse skal inn i nye markeder.

– Tradisjonelt har vi jobbet offshore med olje og gass, men nå jobber vi også med offshore vind og brønnbåter rettet mot oppdrettsindustrien. Jeg tror det kan være bra å utvikle noe som er uavhengig av oljeprisen, sier Solstad til Ytra, vel vitende om at oljekrisen fortsatt henger over ham.

Oppgang! Optimismen øker i oljefylkene

I januar fikk rederiet hans kontrakter for to skip med Dong Energy Wind Power. Skipene skal bidra med støtte til prosjekter i Nordsjøen.

– Ved å satse i flere markeder får vi mer stabilitet, men det er klart at dette er smått sammenlignet med olje- og gassdelen vår, sier Solstad.

Artikkelen fortsetter under videoen.

– Vi har blitt lurt

I tre år, siden oljeprisen begynte å falle sommeren 2014, har oljekrisen hengt over rederiene. Selv om det fortsatt er vanskelige tider, er Lars Peder Solstad blant dem som ser bunnen.

– Det er mye mer anbudsaktivitet enn tidligere. Likevel, stor konkurranse og lave rater gjør at vi fortsatt er langt unna et normalt marked, sier han, og antyder at det vil ta et par år før rederiet er tilbake til «normalen».

Ferske tall: Nå ansetter oljebedriftene

Kyrre M. Knudsen

Sjeføkonom i SpareBank 1 SR-Bank, Kyrre M. Knudsen, mener Solstad gjør lurt i å utvikle selskapet i flere retninger. Han tror flere vil gjøre det samme – om de ikke allerede har gjort det.

– Når oljebedriftene får flere bein å stå på, blir de mer robuste. Jeg tror vi har blitt lurt de siste 15 årene til å tro at oljebransjen er stabil. Vi har også blitt lurt til å tro at den skulle stige jevnt, fordi det var 14 år med oppgang før det smalt, sier Knudsen til Ytra.

Les også: Derfor takler oljeselskapene lavere oljepris

Fra oljekrise til oppgang

SR-Banks konjunkturbarometer for mai viste at optimismen, også blant de mest oljeeksponerte bedriftene, er kraftig stigende.

– Jeg tror mange bedrifter har tatt strategiske valg om å ha flere muligheter. De ser at de blir sårbare om de kun har én inntektsstrøm, sier Knudsen.

– Men tror du bedriftene fortsatt vil satse på flere områder om oljebransjen tar seg opp?

– Ja, jeg tror det. Mange har fått en fot innenfor i et nytt marked. Det gjør det enklere å få flere kontrakter og kontakter samme sted, sier Knudsen.