Bilgalskapen toppet seg i 2017

Det er over 30 år siden nordmenn kjøpte flere nye biler enn i dag.

Det er blant det som kommer frem i SpareBank 1 SR-Banks varehandelsrapport for 2018.

Salget av elbiler økte med 35 prosent på landsbasis i fjor. Og til tross for at salget av diesel- og bensinbiler gikk ned med 23 prosent, var det totale bilsalget i landet det høyeste siden 1986.

I Rogaland kan den nye bomringen være en stor del av forklaringen til dette. Der er det mange som vil ha elbil før bomringen kommer.

− Her er det bonanza for tiden, sier Ulf Karlsen, daglig leder hos Ålgårds Auto til Stavanger Aftenblad.

Han selger elbilen Nissan Leaf.

− Vi leverer 5-6 biler om dagen, fem dager i uken. Dette gjør at vi har budsjettert med en omsetningsøkning fra 200 millioner kroner i fjor til rundt 300 millioner i år, sier Karlsen.

− Vår varehandelsrapport viser at den totale pengebruken på bil og varer har vokst stabilt de siste fire årene, men Rogaland stikker seg ut med det fylket hvor flest prioriterer bil, forklarer sjeføkonom Kyrre M. Knudsen.

Vite mer? Sjekk ut SpareBank 1 SR-Banks bedriftssider

Artikkelen fortsetter under bildet.

NYE TALL: Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen presenterer varehandelsrapporten. Foto: SR-Bank

Flere opplevelser i Kristiansand

Disse prioriteringene får betydning for veksten i varehandel, altså hvor mye penger vi bruker på mat og drikke, klær og sko, hus og hjem med mer. Veksten var nemlig dempet i fylkene på Sør- og Vestlandet i 2017.

Men det neste året ser det ut til at vi vil handle mindre bil og mer varer og tjenester. Fordi bilsalget roer seg og fordi flere i regionen er i jobb, er bedriftene optimister med tanke på fremtiden.

Og utenfor Kristiansand, på Sørlandssenteret, bekrefter senterdirektør Ruben Storevold overfor Fædrelandsvennen trenden i Norge: At vi bruker mer penger på tjenester enn på varer. Derfor satser senteret i større grad på servering og opplevelser.

Nesttun vinneren i Bergen

I Bergensregionen omsatte detaljnæringen i fjor for 32,5 milliarder kroner. Det er handelsstanden i bydelen Nesttun som er den store vinneren her. I fjor økte omsetningen med hele 12 prosent.

− Det er en veldig gledelig utvikling. For tre år siden skrev BA at Nesttun var den store taperen blant handelsstanden i Bergen. Men mye har skjedd. Oppussingen av kjøpesenteret i november 2015 ga et stort løft og har tiltrukket mange kunder, sier Tone Haugland, senterleder for Amfi Nesttun, til BA.