SR-Bank-kunder får banktjenester på Google Assistent

Når Google i dag lanserer sin norske assistent, gjør SpareBank 1 SR-Bank det mulig for bankkunder å overføre penger og få saldo med stemmen.

Google Assistent er en stemmestyrt måte å interagere med teknologi.

Som en av samarbeidspartnerne i Norge, er SpareBank 1 SR-Bank blant de første med en tjeneste til Google Assistent.

– Det første våre kunder skal kunne gjøre er enkle, hverdagslige banktjenester via Google Assistent. Den skal fortelle deg saldo og du skal kunne overføre penger. Etter hvert kan du også kunne få økonomiske råd basert på maskinlæring. Mulighetene er nesten uendelige, sier senior fagrådgiver Tormod Boga.

Vi innovererer: Bli kjent med oppstartsfabrikken FinStart Nordic

Artikkelen fortsetter under SRtv-innslaget.

Skal utvikles videre

Han er klar på at SpareBank 1 SR-Banks tjeneste på Google Assistent ikke er ferdig, men at den skal videreutvikles når kundene tar den i bruk. Etter hvert vil også de andre bankene i SpareBank 1-gruppen komme med egne tjenester i Google Assistent. I første omgang er tjenesten tilgjengelig på mobiltelefoner.

– Forventningene er at kundene først bruker det som en teknisk duppeditt, og vil teste ut de nyeste tekniske løsningene. Da er de kanskje fornøyd med saldo og enkle forespørsler til banken. Men vi ser ganske fort for oss at tjenesten kan bli mer nyttig i hverdagen, sier Boga, og legger til:

– Tale er den neste store veien innen interaksjon, og blir det steget etter mus og touchskjerm.

Har 300 millioner kroner: David skal få fart på nye ideer

Artikkelen fortsetter under bildet.

JOBBET PÅ SPRENG: Etter et langt og intenst arbeid er SR-Banks tjeneste for Google Assistent klar. Skjermdump: SRtv

Forventer økt bruk

Google har jobbet lenge med utviklingen av en norskspråklig assistent. Det er derfor ikke en oversatt versjon av den engelske som kommer til Norge, men en lokalt tilpasset assistent som kjenner den norske hverdagen, dialektene og humoren. Google Assistent bygger i stor grad på maskinlæring, og vil bli bedre og mer nyttig etter hvert som folk bruker den.

– Kunden får enkel tilgang til banktjenester via tale. Du kan bruke det når du lager frokost, middag eller i bilen på vei til jobb, sier Vidar Aksland, konsernbanksjef for IT og utvikling i SpareBank 1 SR-Bank.

Fikk to millioner: Ferske gründere på rett vei

I andre deler av verden har bruken av talestyrte assistenter eksplodert. Aksland tror det kan skje i Norge også.

– Vi forventer at det vil skje en tilsvarende utvikling her. Og jo mer nyttig tjenesten er, jo flere tar den i bruk. Dette må vi teste ut, så vil vi få svar fra kundene på hva de egentlig ønsker av taletjenester, sier Aksland.