Gründerhub-prisen: Disse kjemper om 250.000 kroner

Tirsdag kåres tidenes første vinner av Gründerhub-prisen og 250.000 kroner.

Hver av de seks gründerne på listen under har fra før blitt kåret til den beste i sitt Gründerhub-kull, men samtlige får nå sjansen til å vinne hovedprisen.

Mycroft og JET Seafood har vunnet hvert sitt kull i Bergen i år.

Mycroft har utviklet et verktøy som produserer vaktlister for selskaper med skiftarbeid. Verktøyet tar hensyn til arbeidsmiljøloven, lønnskostnader og arbeidernes egne preferanser når det setter opp vaktlister. Ideen har høstet mange lovord.

JET Seafood er på sin side i gang med å lage en digital plattform for kjøp og salg av fisk og sjømat. I dag gjøres mye av denne handelen på telefon eller via Skype, noe som gjør den dyrere, mindre effektiv og mindre bærekraftig. JET Seafood ønsker å ta en del av dette markedet ved å digitalisere handelen.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Fra Kristiansand er det Medikey og Aquasolis Global som er med i finalen.

Medikey har laget et ganske enkelt, men genialt plastverktøy som hindrer smitte, infeksjon og ubehag ved bruk av veneflon i blodårene.

Aquasolis Global har laget en en «vannrensemaskin» basert på omvendt osmose. 663 millioner mennesker i verden har ikke tilgang på rent drikkevann. Maskinen Aquasolis har utviklet, kan rense om lag 500 liter forurenset vann i timen. Den er rundt 34 prosent mer effektiv enn lignende maskiner.

Stavanger-gründerne som kjemper om den gjeve prisen er Zendera og Droppin.

Zendera har utviklet en programvare som løser en stor effektivitetsutfordring for budbilbransjen. Gjennom automatisering skal programvaren redusere behovet for personell, øke fyllingsgraden på budbilene, optimalisere rutene for minst mulig trafikkbelastning i rushtider og helautomatisere ordremottak og fakturering.

Droppin har bygget en tosidig, digital markedsplass som skal gjøre det enkelt å finne ledige timer til gode priser hos frisør- og velværesalonger. Markedsplassen forenkler salgsprosessen og tilgjengeliggjør markeder på en ny og engasjerende måte. Dette stimulerer til økt salg.