Kåre ble svindlet på nett for millioner

Nettsvindel er et økende problem. Bare i 2018 har kunder i SR-Bank blitt svindlet for over 50 millioner kroner. Nå velger «Kåre» å fortelle sin historie for at flere skal våkne før det er for sent.

Investeringssvindel på nett er en form svindel som virkelig har skutt fart det siste året i kjølvannet av bitcoin-boblen. En av kundene som har blitt lurt har valgt å dele sine erfaringer med SR-Banks nyhetssenter Ytra og NRK for å advare nordmenn om hvordan investeringssvindlerne på nettet operer før det er for sent.

Familiefaren fra Jæren sitter igjen med 2,4 millioner kroner i gjeld etter investeringssvindel på nettet. Her er hans historie.

Det startet med en annonse på Facebook som Kåre klikket på. Budskapet var at dersom du investerer 500 dollar skal få du en solid avkastning, du skal bli rik. Kåre tenkte at dette var en sum han hadde råd til å tape. Han hadde greit med penger.

Telefonen ringer dagen etterpå.

-Han som ringte presenterte seg som megler, og sa at han har et bedre sted jeg burde investere pengene mine. Jeg investerte 40-50.000 kroner, forteller Kåre og viser frem nettsiden Stern hvor han gjennom flere måneder ble ledet til å investere.

Uken etter den første investeringen får han 5000 kroner tilbake på konto.

-Da tenkte jeg at dette er ekte saker. Jeg fikk tillit til megleren.

Megleren hjelper Kåre med å finne nye steder hvor han kan ta opp usikrede lån, forbrukslån, for å investere på nettsiden Stern. Totalt ender han opp med forbrukslån på flere hundre tusen kroner hos seks forskjellige banker. Megleren ringer han hver dag. Han blir nærmest en kompis. Men Ramon Goldman som han kaller seg, ber Kåre om å ikke snakke til familie og venner om den kontakten de har.

Sosial manipulasjon

Kåre viser fram bildet av Ramon Goldman, et bilde av en pen og dresskledd mann. Mørkt hår og sydlandsk utseende.

– Når det gjelder investeringsmuligheter som virker nærmest for gode til å være sanne er det en god leveregel å lufte tilbudet med ektefelle eller andre rundt deg, sier kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1 SR-Bank, Thor-Christian Haugland.

-Ramon forespeilet meg at jeg skulle sitte igjen med 4 millioner kroner. Jeg skulle være kvitt boliglånsgjelden min innen kort tid. Jeg ble blind. 200.000 kroner ble bare ett tall. Jeg spilte på aksjer, valuta og krypto. Alt skjedde på den samme plattformen; Sternmarkets.com.

På det meste stod det at Kåre hadde verdier for en 1 million dollar inne på investeringsnettsiden, men plutselig hadde han tapt alt.

Kåre innser at han har blitt lurt og er i en fortvilet situasjon. Da startet svindlerne på sin neste strategi.

-En måned senere blir jeg kontaktet på telefon av noen som utgir seg for å være Finanstilsynet i Tyskland. «-Sternmarkets har brutt konsesjonen sin, og gitt deg dårlig rådgiving. Vi ber om at du logger deg inn med Bank ID for å bekrefte personopplysninger og gir oss et kontonummer som vi kan overføre penger til.» sier mannen i den andre enden og viser til en nettside der Kåre skal logge seg inn.

Svindlerne prøver å robbe Kåres siste rest av midler ved hjelp av opplysninger knyttet til Bank ID og passord. Siden den gang har han fått over 500 slike telefoner fra «tilsynet» som vil hjelpe han med å få pengene tilbake mot at han betaler inn 2 % av det han har tapt på en ny nettside.

Les mer om nettsvindel

-Da var jeg ferdig.

Kåre er familiefar og innser at han har dummet seg ut. Nå må han forsøke å redde det hele, familiens økonomi og hus er i spill. Det ser mørkt ut. Ett halvt år har han vært under svindlernes manipulasjon og tapt 2,6 millioner kroner.

-Kåre er ikke alene om å la seg lure av svindlere og vi har sett en betydelig økning det siste året. Når SR-Banks kunder er lurt for 50 millioner, vil vi anta at nordmenn blir svindlet for rundt en milliard kroner på nett, basert på SR-Banks markedsandel i Norge. Det skyldes nok at vi nordmenn er litt naive og tror godt om folk. Nå ønsker vi å informere så godt vi kan for nettsvindel begynner å bli et alvorlig samfunnsproblem, sier Haugland.

Når Kåre skjønner at han har svindlet bestemmer han seg for å legge kortene på bordet for kona.

-Jeg anbefalte henne å pakke sakene sine å dra etter det jeg hadde gjort.

Hun sier ikke mye til han de neste dagene, men velger å bli. Han kontakter SR-Bank hvor han har boliglånet sitt. Så involveres han sin egen mor og far i saken. De ønsker å hjelpe sønnen og blir kausjonister for flere millioner kroner ekstra boliglån for at sønnen skal bli kvitt forbruksgjelden. Nå jobber Kåre på spreng for å betale ned på gjelden med så mye overtidsarbeid han kan få.

Jærbuen tar kontakt med politiet høsten 2017, men blir anbefalt å ikke anmelde saken.

Til NRK sier politibetjent Sturle Smith, som er leder for seksjonen for økonomisk kriminalitet i Sør-Vest politidistrikt, sier at han ikke kjenner til hvorfor Kåre ble anbefalt å la være å anmelde.

– Enhver person som føler seg utsatt for en straffbar handling bør komme til politiet med historien så fort som mulig for at saken skal få et godt utgangspunkt, sier Smith.

I Politiets innbyggerundersøkelse svarer 5 prosent av respondentene at de har blitt utsatt svindel eller bedrageri på nett. Bare 19 prosent svarer at de har anmeldt forholdet. Dette er blant den typen kriminalitet befolkningen synes politiet håndterer dårligst og samtidig er mange redde for å bli utsatt for dette. Dette knyttes til politiets manglende straffeforfølgning av de kriminelle, og at pengene i de fleste tilfellene uansett er tapt, går det fram i rapporten.

-Som bank ber vi kundene anmelde svindel, men vi ser at både politi og andre kontrollmyndigheter opplever en form for avmakt når det kommer til nettsvindel. Det viktigste vi kan gjøre er å forebygge slik folk blir bevisste på at utenlandske svindlere bare er et tastetrykk unna, selv oss som bor i verdens tryggeste land, sier Haugland.