Hun stopper kunder fra å sende penger til svindlere

Ukentlig stopper SR-Bank kunder som vil overføre penger til utenlandske svindlere.

-Det første kundene sier når vi kontakter dem er; takk for at dere følger med, men det gjelder ikke meg.

Fagrådgiver Silje Talsnes Jakobsen holder rundt Rosenborg-kaffekoppen mens hun snakker. Vi sitter på bakrommet i Petroleumsveien 8 på Forus i nederste etasje der flere av SR-Banks backoffice-avdelinger holder til. De siste årene har hun og hennes to kolleger på «Betaling utland» jobbet systematisk for å avdekke og stoppe kunder som holder på å bli svindlet av utenlandske aktører.

Høye pengebeløp

Omtrent ukentlig opplever SR-Bank at kunder blir forsøkt lurt til å overføre penger til svindlere i utlandet. Betaling utland stoppet transaksjoner for flere millioner kroner i 2018.

-De som har sluppet gjennom før vi fikk stoppet dem og som vi enten vet eller tror er svindel er på tilsvarende 2 000 000 norske kroner. De fleste av disse transaksjonene har vi prøvd å kansellere i ettertid, men uten hell. Ofte er mottaker ikke å få tak i eller så er konto avsluttet eller midlene flyttet.

I 2018 anslår banken at SR-Bank-kunder ble svindlet for totalt 50 millioner kroner på nett. Her forteller «Kåre» sin historie.

Få anmelder nettsvindel

Politiets innbyggerundersøkelse fra 2017 viser at økonomisk kriminalitet og datakriminalitet oppfattes som økende trusler blant folk i Norge, og tiltroen til at politiet følger opp disse sakene er relativt lav. I følge undersøkelsen er økonomisk svindel på nett på topp fem listen over kriminalitet som nordmenn sier at de har blitt utsatt for. Kriminalitet på nettet anmeldes sjelden. Bare 2 av 10 anmeldte svindel de var utsatt for på nett, ifølge politiets innbyggerundersøkelse.

Stopper mistenkelige transaksjoner

Hver måned gjør SR-Bankkunder 20.000 til 30.000 transaksjoner til utlandet. Antallet transaksjoner har økt mye de siste årene, det har også svindlene. På grunn stadig flere svindelsaker har «Betaling utland» begynt å stoppe transaksjoner der de mistenker at kunden svindles.

-Helt konkret stopper vi alle transaksjoner fra kunder som aldri har overført til utlandet før, hastetransaksjoner og transaksjoner til Nigeria. Ellers går det også på magefølelsen og på kundetypen som overfører.

Med hjelp av bankens loggesystem CRM kan vi også se et mønster hos kunden i forkant av selve overførselen. De tar ofte opp forbrukslån, eller kontakter kundesenteret for å høre hvordan de overfører penger til utlandet, noe de ofte ikke har gjort tidligere.

Det er noen tydelige målgrupper for ulike svindeltyper.

Love scam

Det er typisk kvinner på 45+ gjerne nyskilt, enslige eller enker som er målet for kjærlighetssvindel såkalt love scam. Vi kjente igjen bildet av soldaten og historien som ble vist i programmet Åsted Norge på TV2. En kjekk, stram mann i militæruniform. Han har vi også fått tilsendt bilde av når vi har spurt om informasjon om hvem som skal motta pengeoverføringen.

En ting som kjennetegner love scam er at personene som lures ikke har møtt svindleren personlig, eller snakket med dem på Skype/videosamtale. De snakker kun den angivelige kjæresten på telefon og epost, og har kun et bilde å forholde seg til. Svindleren ber om penger for eksempel for å kunne komme på besøk. Pengene skal også overføres som hastetransaksjoner, antagelig fordi offeret for svindelen ikke skal ombestemme seg.

Framstår like troverdig som norske fondsselskap

Menn lures oftere av utsiktene til å tjene store penger gjennom investeringer i asiatiske selskaper.

-Disse selskapene framstår som utrolig proffe. De holder kontakten med våre kunder på epost og telefon. Svindlerne viser fram grafer som illustrerer hvordan selskapet kunden har investert i stiger i verdi. Rapportene selskapene sender ut kan se like proffe ut som de norske forvaltningsselskapene sender ut. De gir gjerne ut litt utbytte også for å få kunden til å sette inn enda flere penger.

Svindlerne er dessverre alltid et hestehode foran. Når vi har stoppet alle transaksjoner til Nigeria, så flytter de for eksempel de nigerianske svindlerne seg til Tyrkia. Og før vi rekker å følge transaksjonen tilbake til banken er kontoen allerede avsluttet. Nå håper vi at ved å gå ut å snakke om problemet vil flere bli bevisst og tenke seg om to ganger før de overfører penger til ukjente i utlandet.

Les mer om de ulike svindeltypene