Nettsvindlere kan tjene hundretusener på å lure deg

Når du kjøper billetter, mobiltelefon eller andre småting av andre, må du tenke deg godt om. SpareBank 1 SR-Bank ser nå en økning i nettsvindel mellom privatpersoner.

Handelen foregår på steder som Finn.no, gjennom Facebook-grupper og Messenger. Enkeltpersoner blir svindlet for småbeløp, men for forbryterne er det god butikk.

– De som driver med denne type svindel kan dra inn alt fra 500 kroner til 10.000 kroner hver gang de svindler. Og de gjør det gjerne ofte. Totalt er dette noe svindlerne kan tjene hundretusenvis av kroner på, forklarer Bjørn Ingvar Kydland.

Dette bør du lese: Ikke la deg lure av nettsvindel!

– Flere tar sjansen på å svindle

Han er senior fagrådgiver i sikkerhetsavdelingen til SpareBank 1 SR-Bank.

I snitt blir banken kontaktet av mellom ti og femten kunder hver måned av folk som har blitt svindlet i handel med SR-Bank-kunder. Trenden er at det blir stadig flere henvendelser av denne typen, sier Kydland.

– Problemet er at det er vanskelig å finne gode betalingsløsninger. Det finnes egentlig ingen helt sikker måte å gjennomføre betalingen på når kjøper og selger ikke kan møtes. Du må være klar over at det finnes en risiko når du handler av andre på nett. Jeg opplever at det er en økning i slik svindel, og det ser ut til at flere og flere er villige til å ta sjansen på å svindle deg.

Les også: Advarer mot ny Bitcoin-svindel

Får sjelden konsekvenser

Skal du kjøpe billetter til arrangementer, elektronikk, bildeler eller lignende, er det derfor grunn til å være obs når du betaler. Det er ikke alltid du får det du betaler for.

– Fordi beløpene i hvert tilfelle er små, blir dette sjelden prioritert hos politiet. Vi ser derfor oftere at kundene tar kontakt direkte med bankene hvor svindlerne har kundeforholdet. Det er ofte bankene som tar første skritt. Men selv om svindlerne blir avslørt, er konsekvensene som regel ikke store, sier Kydland.

SpareBank 1 SR-Bank jobber for å forhindre at kunder blir svindlet på denne måten. Kydland er blant dem som overvåker nettsvindel og vurderer kundeforholdene.

– Vi tar meldinger om svindel på alvor. Hvis vi ser at en kunde hos oss har fått mange småbetalinger fra folk som mener seg svindlet, tar vi grep og kontakter denne kunden.

Dette er den vanligste formen for svindel

Også Finn.no og politiet har advart mot denne typen nettsvindel. På Finn.no, som er Norges største markedsplass på nett, ble det publisert nesten 7,5 millioner annonser i 2017. I en liten del av disse ble det rapportert uønskede hendelser – som at selger lurer kjøper. Den vanligste formen for svindel på Finn.no er at noen annonser en gjenstand de ikke har, og lurer kjøper til å forskuddsbetale for gjenstanden.

Kjøp og salg på nett er på de aller fleste måter positivt. Brukte gjenstander får lenger levetid, selgere får betalt for ting de ikke lenger trenger og kjøpere får tak i utstyr til gode priser. Men noen blir også lurt. For å minimere risikoen for å bli svindlet, kan du ta noen forholdsregler.

– Løsningen kan være at du handler fra selgere i ditt område. Du, eller en venn av deg, kan oppsøke selger og sjekke at varen er som den skal være før du kjøper. Mitt råd er at du bør være skeptisk, og vær klar over at du tar en kalkulert risiko når du handler på nettet. Om noe virker for godt til å være sant, er det som regel det, sier Kydland.