Lektor og influencer

Ingrid Bergtun lever av å dele syinspirasjon og å påvirke unge damer i en mer miljøvennlig retning.

-Jeg trengte en hobby, og så ble jeg supergira da jeg så at jeg kunne lage mine egne klær, forteller Ingrid Bergtun.

Hun var nyutdannet lektor i matematikk og hadde begynt å undervise på skole da hun oppdaget gleden ved å sy. Hun begynte å sy på en brukt og gammel symaskin som farmoren hadde funnet på loppemarked for 200 kroner.

Etter et år med ny hobby kom hun tilfeldigvis over en annonse for programmet Symesterskapet på NRK. -Har du lyst å lære mer om søm, stod det i annonsen.

-Jeg meldte meg på, og da jeg kom med i programmet fikk jeg litt kalde føtter. Jeg hadde jo bare sydd ett år og de andre deltakerne hadde sydd mye lenger enn meg. Da begynte jeg å jobbe veldig hardt for å bli god nok. Jeg skrev lange lister med sy-teknikker jeg ville lære meg før programmet startet.

Bygget opp følgebase i sosiale medier

I denne perioden fikk Ingrid ideen om å gjøre syingen til et levebrød.

– Jeg oppdaget at det var få sybloggere som delte mote lik min stil. I et halvt år før Symesterskapet ble vist på tv begynte jeg å bygge opp en følgerbase under navnet, ingridbergtunsyr på Instagram.

I dag har hun 16.300 følgere på denne kanalen. I tillegg deler hun syinspirasjon på bloggen sin, YouTube, Facebook og TicTok. Hun tar både bilder og redigerer videoene selv.

 

Gleden av å få det til

-Jeg fikk en utrolig mestringsfølelse av å se at mange var interessert i sying og det jeg delte, før jeg hadde vært på TV. Målet mitt har hele tiden vært å dele sygleden min, men jeg hadde ikke en skikkelig strategi og plan for arbeidet, selv om det kanskje kan høres slik ut.

I desember 2017 bestemte Ingrid seg for å si opp den trygge jobben på skolen og satse for fullt på kommersielle samarbeid og gründerdrømmen.

-Jeg gikk først ned til 60 % stilling og så har jeg hatt permisjon fra jobben siden april. De første månedene uten fast jobb hadde jeg kjempenoia, men så har oppdrag og samarbeid en tendens til å komme samtidig. Da skjer det i overkant mye på en gang.

Nå er Ingrid Bergtun blitt en del av SR-Banks Gründerhubprogram i Stavanger. Her jobber hun videre med konseptet sitt. I starten var det å sy nye plagg som var i fokus, nå er det mer redesign av gamle klær som opptar Ingrid.

-Forretningsideen min er markedsføring av en miljøvennlig livsstil. Jeg er og ønsker å være en influencer. Jeg vil påvirke folk i en mer miljøvennlig retning ved å dele syinspirasjon, og lære folk om hvor forurensende klesindustrien er. Alt innhold jeg lager og kommersielle samarbeid skal handle om; syinspirasjon, oppskrifter, å leve miljøvennlig, Gründerhub og humor. Helst flere av disse temaene på en gang.

Hun setter pris på miljøet i Gründerhub.

-Her er det stort fokus på å hjelpe hverandre og gode diskusjoner. Noe jeg opplever som en utfordring er å forhandle og prise oppdragene jeg tar riktig.

Ingrid har blant annet samarbeidet med H&M og frontet deres kampanje Take care, der folk kunne komme å få klærne sine reparert.

-Hva tenker du om å samarbeide med en aktør som H&M som har fått kritikk for lønnen de betaler arbeiderne og arbeidsvilkårene på fabrikkene der klærne deres produseres?

-Jeg tenker at hvis de store firmaene prøver å gjøre noe bra og miljøvennlig så heier jeg på det og ønsker å støtte opp under den trenden. Det er bedre å heie på det gode de gjør enn å ikke gjøre det. Så synes jeg kampanjen deres var veldig bra, uansett hvilket merke klærne dine har kan du komme for å få dem reparert.