Blue Lice-sjefen: – Har vært utfordrende

To år etter at selskapet Blue Lice ble til, er det fortsatt tøffe dager for gründerne. (Foto: Charlotte Wiig, Innovasjon Norge)

Men administrerende direktør Karoline Sjødal Olsen smiler idet hun kommer ut av et provisorisk podcast-studio satt opp i SpareBank 1 SR-Banks lokaler i Stavanger.

Sammen med Lørn.tech-gründer Silvija Seres har hun akkurat spilt inn en snutt om Blue Lice, og deres teknologi for å ta knekken på lus ved oppdrettsanlegg. Fellen selskapet har utviklet, tiltrekker seg lakseluslarven og holder de unna fisken. Så langt har systemet vært gjennom små og fullskalatester.

– Nå er vi akkurat ferdige med siste fullskalatest hos Bremnes Seashore. Vi var nervøse, men etter å ha analysert data fra testen, ser vi at svarene er veldig positive. Vi har bevist at metoden fungerer, og ser at det er potensial for å kunne gjøre den enda bedre, forklarer Karoline Sjødal Olsen.

Les også: Ferske gründere fikk to millioner

Blue Lice får kritiske spørsmål

Men ting tar tid.

– Selskapet har toårsdag nå i april, og vi ser at det har vært utfordrende å holde motivasjonen oppe. Særlig når du får kritiske og skeptiske spørsmål om det de utenfor ikke ser. Vi hadde en strategi da vi gikk inn i siste pilot om at vi ville fokusere 100 prosent på den, samtidig som vi lot mye av det andre ligge. Da blir folk spørrende, og lurer på hvordan det egentlig går, sier Olsen.

Akkurat dette kjenner Silvija Seres seg godt igjen i.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SPILTE INN PODCAST: Silvija Seres i prat med Gøran Myrland fra Misc Games under innspilling av Lørn.Tech i Bjergsted. Foto: Øyvind Knoph Askeland

Vil høre mer

Hun har truffet flere hundre gründere underveis i sitt arbeid med Lørn.Tech-podcasten, er matematiker, teknologiinvestor og styremedlem i flere store selskaper.

– Det er en ekstrem blomstring av gründere i Norge for tiden, men vi hører ikke nok om alt som foregår. Min opplevelse er at noen få gründere blir veldig synlige fordi de er flinke å fortelle historien om seg selv, mens andre blir oppdaget ved tilfeldigheter.

Seres mener historiefortellingen er en viktig del av det å lykkes som gründerselskap, gjerne digitalt, men aller mest i kontakt med potensielle kunder.

– Faktum er at du før eller siden må finne store kunder. Da må du finne store nok selskaper, mulige kunder, som du klarer å lære opp til å forstå verdien av din teknologi. De må så få tillit til deg, stole på at det du og ditt selskap har vil fungere, at du vil være der gjennom hele prosessen. Tillit krever hardt arbeid, sier Silvija Seres.

Klar for neste steg

Høsten 2017 ble Blue Lice en del av SpareBank 1 SR-Banks Gründerhub. Selskapet har siden det hentet penger fra investorer og vunnet gründerpriser. Nå er de også blant mange nominerte til Dagens Næringslivs pris som årets gründerbedrift.

Men for selskapet er det pilotkunder som er det viktigste fremover.

– Det vi gjør er kapitalkrevende og utfordrende for et lite team. Vi har hatt mye tungt, men lærerikt, arbeid. Nå er neste steg at vi skal ut og få pilotkunder, sier Karoline Sjødal Olsen.

Se mer om Blue Lice på SRtv.