Felleskjøpet tar grep: Skal bli mer effektive

I et marked som ikke vokser like mye som før, skal Felleskjøpet i Rogaland og Agder holde kostnadene nede og ta i bruk ny teknologi.

Det skal sikre at samvirkebedriften, som er eid av 8000 bønder og har drøyt 400 ansatte, forblir landbrukets mest attraktive og lønnsomme partner.

– De siste ti årene har vi hatt en fin vekst, både i volum og i omsetning. Nå ser vi at det blir produsert nok kjøtt, egg og melk, og vi er inne i en periode hvor markedet ikke vokser. Derfor må vi fortsette å øke egen produktivitet og tilby kundene våre flere tjenester digitalt. Vi må bli mer effektive ved å bruke ny teknologi, sier administrerende direktør Per Harald Vabø.

Opptatt av næringsliv? Les alt om utviklingen i SpareBank 1 SR-Banks konjunkturbarometer

Felleskjøpet Rogaland Agder satser i seks forretningsområder, hvor kraftfór er det viktigste. Der har bedriften 20 prosent av markedet i Norge. I tillegg er plantekultur, gjødsel, utsalg fra 21 butikker, salg av jordbruksutstyr til bønder og verksteder, en del av satsingen.

Merker mindre til svingningene

Å være diversifisert er en fordel i en region preget av en syklisk oljenæring, men konkurransen om arbeidskraft i det samme markedet er utfordrende.

– Vi skiller oss ut fra resten av næringslivet i regionen. Vi merket lite til oljenedgangen, utenom at det var noe mindre kjøpekraft i butikkene våre. Det vi har merket er de høye lønnsnivåene i Stavanger-regionen. Til å drive maskinene og utviklingen vår, trenger vi høyt kompetente folk. Det har vært krevende å konkurrere om disse, sier Vabø.

Artikkelen fortsetter under resultatene fra SpareBank 1 SR-Banks konjunkturbarometer for mai 2019.

Tar bærekraft-ansvar

Høsten 2018 sto en ny Felleskjøpet-fabrikk ferdig i Hillevåg i Stavanger. Den gjør at Felleskjøpet Rogaland Agder har kapasitet nok til økning av produksjonen av kraftfór de neste 20-30 årene. Fabrikken er også viktig for å bli mer effektive og klimavennlige.

– Det var kapasitet og fornyelse som var grunnen til at vi bygget ny fabrikk. Den kutter 25 prosent av energibehovet vårt og er en brikke når vi setter våre klimamål for hvor vi skal være i 2030. Vi er lokale, men handler internasjonalt. Vi er nødt til å være bevisste vår rolle i arbeidet med bærekraft, både når det gjelder klima og etisk handel. At vi setter dette på dagsorden, gjør både oss og leverandørene våre bedre, sier Vabø.

Mer fra SpareBank 1 SR-Banks konjunkturbarometer:

Vår Energi tror bærekraft blir oljenøkkel
Sveitsiske Aventron investerer stort i norsk småkraftverk
Opptur for boligbyggerne i Jadarhus
Rekrutteringsbransjen: – Kamp om talentene