SpareBank 1 SR-Bank etablerer seg som nasjonal bank for gründere

Gjennom Monner, som nå eies 100 prosent av SpareBank 1 SR-Bank-konsernet, skal vi levere helhetlige tjenester til bedriftene i oppstarts- og vekstfasen i hele landet.

SpareBank 1 SR-Bank har over flere år satset på innovasjon og nyskaping gjennom Gründerhub og oppstartsfabrikken FinStart Nordic. Nå etablerer konsernet seg som en nasjonal bank for gründere.

– Det er en hårete og stor ambisjon. Med det vi gjør nå ønsker vi å bli attraktive for gründere over hele Norge. Det er egentlig en logisk videreutvikling av det vi allerede har satt i gang, sier Tore Medhus, konserndirektør for bedriftsmarked i SpareBank 1 SR-Bank.

– Det vi gjør nå er å ta Monners styrke som et hurtig fintech-selskap og kombinere det med SpareBank 1 SR-Banks slagkraft, sier Jarle Holm, administrerende direktør i Monner.

Artikkelen fortsetter under SRtv-innslaget.

Hvert år blir det etablert rundt 60.000 nye bedrifter i Norge. Monner blir en heldigital, nasjonal plattform hvor bedriftskundene kan abonnere på de tjenestene de trenger. På en enkel, kundevennlig og oversiktlig plattform får kundene blant annet hjelp til etablering, digital rådgivning, regnskap og konti integrert i hverandre, dagligbanktjenester, factoring, driftskreditt og lån.

– Vi tror sterkt på at det å ha et dedikert miljø, med én oppgave i livet, nemlig å gjøre gründerne gode, gjør at vi kommer raskere opp med gode løsninger. Det som også er bra er at dette gjøres av folk med gründererfaring. Teamet i Monner har selv bygget bedrifter, også Monner. Ingen skjønner gründernes behov bedre enn gründerne selv, sier Tore Medhus.

En kunde hos Monner kan være gründeren som er i ferd med å starte opp et selskap, men også bedriften som skal vokse videre eller som rett og slett bare trenger gode, moderne dagligbanktjenester.

Mens Monner leverer den digitale plattformen, ulike gründertjenester, folkefinansierte bedriftslån, obligasjonslån samt egenkapitalfinansiering, leverer SpareBank 1 SR-Bank de tradisjonelle banktjenestene.

– Vi fortsetter det gode arbeidet vårt med de små og mellomstore bedriftene. Vi skal være kundens allierte, få en tidlig posisjon i bedriftenes liv og bygge sterke kunderelasjoner, sier Tore Medhus.