Kutter utslipp og sparer penger

Det er godt både for miljøet og for lommeboken til rederiene. Nå kan endelig offshoreskipene koble seg til landstrøm i Stavanger. (Foto: SpareBank 1 SR-Bank)

Ordføreren i Stavanger, Christine Sagen Helgø, har åpnet de første landstrømanleggene for offshoreskip i byen. Det gir skipene muligheten til å bruke strøm fremfor fossilt brennstoff mens de ligger til kai. Kristiansand, Bergen og Oslo har hatt dette i flere år, og nå følger siddisene etter.

– Dette er med på å redusere de globale CO2-utslippene, det reduserer lokal luftforurensing og det blir betydelig mindre støy fra skipene. Alt tror jeg gir stor verdi for mannskapet om bord og for beboerne i byen, sier Helgø.

Stor betydning

Stril Luna fra Simon Møkster Shipping var første fartøy som fikk teste landstrømanlegget i Stavanger. Her har selskapet investert i en batteripakke om bord som gjør det mulig å bruke strøm til å holde skipet i gang mens det er til kai.

Les også: Tror bærekraft kan bli en oljenøkkel

Artikkelen fortsetter under bildet.

POTENSIAL: Jo flere fartøy som bruker landstrøm ved kai, jo mer utslipp kutter de. Her er det Simon Møkster Shippings «Stril Luna» som bruker strøm ved kaien i Stavanger. Foto: SpareBank 1 SR-Bank

Administrerende direktør Anne Jorunn Møkster forventer nå en årlig besparelse på 75 tonn bunkersolje, tilsvarende redusert utslipp av CO2 på 230 tonn, 2,9 tonn NOx og 75 kilo med svevestøv.

– Det koster å gjøre fartøyene våre klare for dette, men vi har funnet løsninger sammen med kunder og gjennom støtteordninger. At vi er med på å redusere utslipp er viktig for oss, og jeg tror også dette vil være et konkurransefortrinn på sikt, sier Møkster.

Les også: Slik jobber SpareBank 1 SR-Bank med bærekraft

Det gjør heller ingenting at det koster mindre å ligge på strøm fremfor å bruke bunkersolje ved kaien. Så langt har to av Møksters skip fått installert batteripakker, og et tredje klargjøres i disse dager.

– Vi kommer ikke til å kreve at fartøyene bruker strøm ved kaien, men dette vil rederne selv ønske. De sparer kostnader, bidrar til å redusere utslipp og får et bedre arbeidsmiljø om bord når det blir mindre støy fra motorene, forklarer daglig leder i Stavanger Havn, Odd Bjørn Bekkeheien.

Hva med cruiseskipene?

Det meste er bra med landstrøm til offshorefartøy, men med flere cruiseskip i bakgrunnen, er det minst én elefant på kaien i Stavanger.

Byen har 241 cruiseanløp i løpet av 2019 – alle bruker fossilt brennstoff der de ligger et steinkast unna sentrum.

I Bergen skal landstrømanlegg tilpasset cruiseskip være i drift innen 1. juli 2020. I Kristiansand finnes allerede et slikt anlegg, mens Oslo har et mål om å få det på plass før 2025. I Stavanger er målet lenger unna.

– Vi jobber med å legge til rette for landstrøm til cruiseskipene også, men det er en del utfordringer ved dette. De bruker langt mer strøm og få har installert batteripakker. Men vi har søkt om offentlig støtte, og får vi det, begynner vi på jobben med å få landstrøm til cruiseskip i Stavanger, sier Bekkeheien.