Eie, lease, nei abonner på bil!

Den første landsdekkende abonnementstjenesten for bil ser dagens lys. Meld din interesse.

Visste du at det koster 15 kroner i timen å eie egen bil og at vi bruker bilen i snitt 3,2% av tiden?

Bilen er en av de største utgiftspostene for nordmenn, til tross for at den i realiteten står parkert mesteparten av tiden. Derfor er bil ekstremt godt egnet for abonnement, sammenlignet med å eie eller å lease – også for folk som bor utenfor ring 3 i Oslo.

Bilgalskapen toppet seg i 2017

AVIS med på laget

SpareBank 1 har fått bilutleieren AVIS, og deres store nettverk med seg på laget. Dermed utgjør det nye bilabonnementet den første reelle utfordreren til tradisjonelle forretningsmodeller. Tjenesten skal rulles ut gradvis i løpet av det neste året.

Den første abonnementsbilen ruller i disse dager ut på norske veier, i samarbeid med AVIS Østfold. Hvor veien går videre ønsker SpareBank 1 innspill på fra nordmenn landet over.

Det er i områdene i Norge hvor flest kunder melder interesse at abonnementsordningen rulles ut først.

Her kan du melde interesse for å abonnere på bil

I første omgang skal SpareBank 1 ha 100 abonnementsbiler ut på norske veier. Bilabonnementet skal tilby 2 – 6 år gamle biler i god stand og i ulike størrelser.   

Produktsjef Boliglån i SpareBank 1 SR-Bank, Christian Asserson er en av dem som kan tenke seg å abonnere på bil når ordningen kommer til Nord Jæren.

-Grunnen til at bilabonnement trigger meg er at det virker enkelt, forutsigbart og at det forhåpentligvis blir rimeligere enn andre former for bilhold.  Bare det å ha en tjeneste som ivaretar service, kontroll og skift av dekk og andre relevante påminnelser er verdt en hel del for mange. Bil går ofte hånd i hånd med ganske store ikke-planlagte utgifter, og en tjeneste som gjør kostnadene mer forutsigbare gjennom en fast månedspris vil hjelpe mange. Jeg tror at for folk flest som bruker bilen som et verktøy for å få ting til å gå rundt, og som behandler bilen sin greit, så vil bilabonnement være helt supert.

Christian Asserson, produktsjef for boliglån i SpareBank 1 SR-Bank

Målet er at abonnementet skal være et rimeligere alternativ til å eie eller å lease.

Din Side: Utfordrer bilkjøp og leasing

Sluttprisen for den enkelte kunde vil blant annet avhenge av type bil. Priseksempel: 3.990 kroner måneden for en VW Polo eller tilsvarende med alt inkludert, unntatt drivstoff og bompenger. Prisen inkluderer kjørelengde på 1.000 kilometer per måned.

Dersom du kjører over den inkluderte kjørelengden, koster det deg 2 kroner per kilometer.

I månedsprisen inngår i praksis alt, bortsett fra drivstoff og bompenger. Det betyr at blant annet finansiering, forsikring, trafikkforsikringsavgift, service, dekk og reparasjoner er utgifter som blir dekket i abonnementet. Det er ingen innskudd eller andre investeringer.

– Kunden betaler en fast sum i måneden for å disponere en bil som oppleves som sin egen. Avtalen kan sies opp når som helst og den omfatter alt det viktige, slik at kunden kun trenger å forholde deg til ett kontaktpunkt, forklarer Skovly.