Se opp for SMS-svindel

De siste ukene har over 20 av SR-Bank sine kunder blitt lurt av svindlere som utgir seg for å være Posten.

Det starter med en SMS der svindlere gir seg ut for å være Posten og vil ha 19 kroner i gebyr for en pakke som er klar til henting. Kundene som går på svindelen gir så fra seg kortopplysningene sine, og blir trukket for flere og større beløp senere.

23 kunder har kontaktet banken når de ser at flere beløp på 800 -900 kroner er trukket fra kortet til brukersteder de ikke kjenner til. Brukerstedene er registrert på Kypros og i Storbritannia.

Nettsvindlere kan tjene hundretusener på å lure deg

– Dette er reklamasjonssakene, men det er større mørketall av kunder som ikke har oppdaget, eller har sperret kortet etter overføring på 19 kroner og ikke bryr seg om å registrere reklamasjonssak, forteller fagspesialist innen betalingsformidling, Kirsti Windingstad Løvik.

Her er brukerstedene som pengene er trukket til

  • miamfacile.com 
  • PXP*makezs.com  
  • PXP*ehpey.com 
  • PXP*smmarf.com 
  • PXP*ppcgfek.com  
  • PXP*seochif.com    
  • PXP*dozerin.com 

Pressesjef i Posten, John Eckhoff, sier til NRK at også Postens kundeservice får daglige henvendelser om SMS-svindel der avsenderen utgir seg for å være dem.

-Folk lurer på hvorfor de har fått meldingen. Svindlerne sender ut meldinger i store mengder, og da treffer de ofte på folk som nettopp har fått en pakke eller venter på en pakke. Folk lurer på hva de skal gjøre og hvorfor de må betale gebyr.

Eckhoff råder folk til å være skeptisk til alt som ikke har Posten.no som avsender og oppfordrer folk til å laste ned Posten-appen, så en er helt sikker på at informasjonen ikke kommer fra svindlere.

Også bomselskaper har den siste tiden opplevd at SMS-svindlere utgir seg for å være dem. DinSide omtalte denne svindelen i april. Slik så en av disse meldingene ut.

«Hei Hege. Du mangler å betale avgift for passering nr. 210. Avgift: 49,-. Betal direkte i app eller her».

Svindelen fungerer som et abonnement

– Det kan virke uskyldig å betale 19 eller 49 kroner, men i realiteten er det som du har startet et abonnement, og svindlerne fortsetter å trekke flere beløp fra kortet ditt. Dersom du har mistanke om å ha blitt svindlet skal du med en gang ta kontakt med kundesenteret og få sperret kortet ditt, sier Windingstad Løvik.

Hun anbefaler alle å sette seg inn i hvordan svindelforsøk ser ut og lære seg kjennetegnene.

NorSis, Norsk senter for informasjonssikring, skriver på sine nettsider at seriøse aktører som Posten vil aldri be deg om å betale noe via en lenke i SMS eller e-post. Dersom du får en SMS eller e-post som ber deg oppdatere eller oppgi personopplysninger eller kredittkortinformasjon anbefales du gå inn på virksomhetens hjemmeside for å sjekke om du finner samme budskap der.