– Åpner helt nye muligheter for norske bankkunder

PSD2 trer i kraft 14. september. Det skjerper konkurransen om å levere de aller beste digitale bank- og betalingstjenestene. Se hva dette betyr for deg.

PSD2 (Revised Payment Services Directive) skal gjøre det enklere og billigere å gjennomføre betalinger innenfor EU på en rask og trygg måte.

– Nå åpnes det en rekke spennende muligheter for norske bankkunder. Endringene er gode nyheter for alle som ønsker seg en bedre oversikt over hverdagsøkonomien, sier Thomas Allan Nygaard, fagleder for brukeropplevelse og kanal i SpareBank 1 SR-Bank.

Han viser til at Norge har innført deler av EU-direktivet om betalingstjenester, også kalt PSD2. Fra 14. september gir dette deg som bankkunde rett til å gi andre banker og godkjente selskaper tilgang til din kontoinformasjon, slik at de kan utføre tjenester på dine vegne. Men hva betyr egentlig dette i praksis?

Alt på ett sted

Både SpareBank 1 SR-Bank, andre banker og andre godkjente selskaper, såkalte tredjeparter, kan tilby de nye tjenestene. Dette innebærer først og fremst å gjennomføre betalinger og samle kontoinformasjon på tvers av banker og kundeforhold.

– De fleste av oss er kunde i flere enn én bank. Nå trenger du ikke lenger å forholde deg til massevis av nett- og mobilbanker eller andre betalingsløsninger, men kan samle alt på ett sted – i den appen eller løsningen du liker best, forklarer Nygaard.

Dette betyr for eksempel at du som kunde hos SpareBank 1 SR-Bank vil kunne hente inn, få oversikt over og betale fra kontoer i andre banker i vår mobilbank. Dette vil i første omgang inkludere norske og nordiske banker, men på sikt også banker i resten av Europa.

Vær kritisk

Selskaper som ikke er banker kan også tilby slike tjenester. Dette kan være selskaper som Facebook og Google, men helt nye aktører vil også se dagens lys. I likhet med bankene er disse pliktige å sikre at brukernes personlige sikkerhetsinformasjon ikke blir tilgjengelig for andre, og de vil være underlagt tilsyn fra Finanstilsynet, Datatilsynet og Forbrukertilsynet. Likevel er det viktig å være kritisk til hvem du deler din kontoinformasjon med, mener Nygaard.

– Før du gir andre aktører enn banken din tilgang til din kontoinformasjon, er det viktig å sette deg grundig inn i hvem du gir fullmakt til, og hvordan de ivaretar dine personopplysninger, sier han.

Slik ivaretar SpareBank 1 dine personopplysninger.

Dette blir nytt i SpareBank 1s nett- og mobilbank etter 14. september

1. Kontoinformasjon

Du vil kunne hente inn konto- og transaksjonsinformasjon fra de fleste andre norske banker, samt utvalgte nordiske banker. Vi vil fortløpende utvide antall europeiske banker basert på etterspørsel.

2. Betaling

Du vil kunne utføre betalinger fra kontoer som du har hentet inn fra andre banker.

3. Tilgangsoversikt

Du vil kunne se og administrere alle tilganger du har gitt under «innstillinger». 

Hvorfor kommer PSD2?

Hensikten med PSD2 (Revised Payment Services Directive) er å gjøre det enklere og billigere å gjennomføre betalinger innenfor EU på en rask og trygg måte.

 Regelverket for betalinger blir likt i alle EU-land og land med EØS-tilknytning, slik Norge har.

PSD2 legger til rette for, og sikrer, at alle EU-borgere kan betale på nett direkte fra egen betalingskonto uten å bruke kort eller nettbank.

Innovasjonstakten for betalingstjenester i EU har gått raskere enn regelverksutviklingen. PSD2 skal derfor også gi klare regler som legger til rette for nye og innovative tjenester i betalingsmarkedet.

I tråd med utviklingen trengs det et regelverk som ivaretar brukernes sikkerhet og hindre svindel i betalingsmarkedet. PSD2 setter derfor nye krav til sikkerhet ved gjennomføring av betalinger med den hensikt å redusere mulighetene for svindel i betalingsmarkedet.

Kilde: Finans Norge