Vi trenger din hjelp for å stoppe svindlere

I disse dager får over 60.000 kunder brev om at de må ta med passet sitt til banken. Målet er å forhindre id-tyveri og svindel.

Hvert år rammes 4 % av alle nordmenn av id-tyveri ifølge NorSiS og Finans Norge anslår at nordmenn er svindlet for 300 millioner kroner som følge av sosial manipulasjon. Et tiltak som kan forhindre at de kriminelle lykkes er at bankene har gyldig og oppdatert legitimasjon på alle kunder. Derfor får over 60.000 kunder brev fra SR-Bank denne høsten om å møte opp på nærmeste bankkontor med pass.

-Dette er en stor dugnad mot kriminalitet, der vi trenger kundenes hjelp. Det er også et lovkrav fra myndighetene om at banken må ha kopi av gyldig legitimasjon fra alle kunder. Til og med våre egne ansatte må vise passet sitt, sier regiondirektør Elin Garborg.

Garborg forstår at det kan oppleves som nok et ekstra ærend å få gjort i en travel hverdag.

-Derfor har SR-Bank utvidet åpningstidene på bankkontorene slik flere skal ha anledning til å stikke innom kontoret i oktober og november. Og vi skal knytte joggeskoene ekstra godt i denne perioden for at keesingen av pass skal gå så raskt og effektivt som mulig.

Elin Garborg, regiondirektør i SpareBank 1 SR-Bank, sier legitimasjonsdugnaden har til hensikt å beskytte bankkunder mot svindel. (Foto: Ruth Siri Espedal Lycke)

Utvidede åpningstider

  • Hver tirsdag i oktober og november åpner vi dørene på kontoret  klokken 07:30
  • Lørdagsåpent 19. oktober og 16. november er dørene åpne mellom 10-14.00

Både voksne og barn ned til 6 år må banken har gyldig legitimasjon på, men for de minste mellom 6-12 år er det nok at foreldrene tar med barnets pass til banken.

Hvis du mottar et brev om at du må vise pass har du tre uker på deg til å besøke et bankkontor med et gyldig pass i hånden.

Hvorfor vil banken at alle tar med pass som legitimasjon?

BankID-avtalen krever at kundene legitimerer seg med pass. Bank ID skal være et trygt og troverdig id-system som brukes på nett av mange aktører også utenfor banknæringen, som offentlige nettsteder og nettbutikker, derfor er det viktig at det er høy sikkerhet knyttet til denne legitimasjonsmetoden.

Du har kanskje vist passet ditt for en del år tilbake i banken, men kan likevel få brev om å legitimere deg. Det kan skyldes at kvaliteten på kopien som ble tatt den gang ikke er god nok ifølge dagens standard.

Når vi har en kopi av ditt gyldige pass kan banken utstede alle bankprodukter som du måtte ønske. Enkelte produkter er det ikke like strenge krav til, som bankkort uten bilde. Uansett er det praktisk å ha keeset passe sitt, slik at du slipper å gjøre dette ved en annen anledning.

Les mer om legitimasjonsdugnaden her