Pass opp for ny eldresvindel

Norske bankkunder, inkludert kunder i SpareBank 1 SR-Bank, blir lurt av utspekulerte svindlere.

SpareBank 1 SR-Bank har avdekket at en av bankens kunder er utsatt for grov svindel etter å ha blitt lurt til å oppgi BankID og sitt personlige passord til kriminelle.

Svindelen ser ut til å være en såkalt «Olga-svindel», hvor de kriminelle går etter navn som var populære for 70-90 år siden. Gerd, Anne, Sigrid og Olga er navn som går igjen i svindelen som har foregått i rundt tre uker.

Les også: Advarer mot ny type svindel

Vær på vakt

Personene som står bak benytter seg av spesielt manipulerende metoder, som kan være vanskelige å avsløre. Ofrene, som ofte er eldre personer, blir kontaktet på telefon, fra det som tilsynelatende er et telefonnummer tilknyttet en bank. Svindleren sier gjerne at kunden har fått innvilget et lån – i en bank som kunden ikke har et forhold til. Når kunden sier at han eller hun ikke har søkt om lån eller at de er kunde i en annen bank, avslutter svindleren samtalen.

Etter litt tid vil kunden få en ny telefon fra noen som utgir seg for å være kundens faktiske bank, som skal ordne opp i misforståelsen. De ber om kontoopplysninger, slik som kortnummer, BankID, passord og liknende. Bare minutter senere forsvinner det penger fra kundens konto.

SpareBank 1 SR-Bank ber om kode og passord kun der du selv aktivt gjør en handling – for eksempel ved betaling ved netthandel eller i nettbanken. Slike forespørsler blir aldri sendt ut fra bank per e-post eller telefon, aldri uten at du som kunde selv har tatt initiativ – og ikke minst aldri under dekket «vi har oppdaget svindel, og du må oppgi kode».

Blir du spurt om BankID per telefon eller mail, eller bedt om å bekrefte at kortet ditt er sperret – da er du trolig offer for svindel.

Les også: Banker ber deg aldri oppgi BankID-en din

Følger et mønster

Det er flere særtrekk ved den nye formen for svindel:

  • De kriminelle har gjerne såkalt «spoofet» bankens nummer, slik at det ser ut som de ringer fra bankens kundesenter. I tillegg snakker de godt norsk, og de oppgir typiske norske navn.
  • Summene de trekker fra konto er også veldig like. I de tilfellene som er registrert i SpareBank 1 har summene ligget på 100.000-250.000 kroner. I mange tilfeller oppdager kunden svindelen for sent, og pengene har rukket å forsvinne.
  • Pengene overføres først til andre norske banker, men også svenske. Det skjer veldig fort, og bare i løpet av noen få minutter spres pengene videre – gjerne til tre-fire andre banker. Dette gjør det vanskelig å spore pengene.