Dette er euro-vinnerne

Den norske kronen er historisk svak. Mens ferierende nordmenn får det dyrere, står noen igjen som euro-vinnere. (Foto: Adobe Stock/Equinor)

Og det er først og fremst bedriftene som eksporterer. I Norge er det i stor grad havbruks- og olje- og gassnæringen, men også bedrifter innenfor turisme og ikke minst oljefondet.

– Norge er en nettoeksportør. For oss, som har mer eksport enn import, gjør den svake kronen at norske bedrifter blir mer konkurransedyktige mot utenlandske, sier sjeføkonom Kyrre M. Knudsen i SpareBank 1 SR-Bank til Ytra.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen. Foto: SpareBank 1 SR-Bank

Solid fordel

Bedriftene innen havbruk og olje- og gass, som står for en stor del av den norske eksporten, får godt betalt for produktene sine når kronen er svak.

Noen eksportbedrifter har kostnader i valuta. Jo lavere denne andelen er, jo mer fordel har man av svakere kronekurs.

For å illustrere poenget, viser Knudsen til utviklingen i euro-kursen fra 2013 til i dag. I begynnelsen av 2013 kostet én euro 7,33 kroner. I dag koster én euro over 10 kroner.

– Hvis du 1. januar 2013 solgte noe for 10 euro, fikk du 73 kroner i kassen. I dag får du 100. Det er en enorm forskjell. Hvis vi antar at kostnadene til bedriften din har steget omtrent like mye som kostnadene til konkurrentene ute i Europa, forteller det noe om hvor stor konkurransefordel du kan få på grunn av den svake kronen, sier Knudsen.

Kronekursen har fått stor oppmerksomhet den siste måneden. De tre siste årene har én euro stort sett kostet over ni kroner. Det er historisk høye nivåer. 

Tøft for varehandelen

Selv om norsk økonomi går godt, har kronen svekket seg. De fleste eksperter har forventet at dette skal snu, men det ser det ut til at det tar tid før det skjer. Sjeføkonomen peker på usikkerheten internasjonalt som en av flere mulige grunner til hvorfor den norske kronen ikke henter seg inn.

Mens svak krone er en fordel for noen, er det en ulempe for andre. For varehandelsbedrifter, som for eksempel selger klær og sko, kan svekkelsen av kronen ha stor betydning.

– Dette er bedrifter som er avhengig av å importere varer fra Europa eller andre steder, for så å selge disse i Norge. Man skal ha betydelig markedsposisjon for å enten kunne forhandle ned innkjøpspriser eller sette høyere utsalgspriser, og på den måten kompensere fullt ut for den svakere kronekursen.

– De som ikke har det får utfordringer med inntjeningen og må ta grep på kostnadssiden. Det er stor konkurranse, og internett-handel har intensivert denne de siste årene, sier Knudsen.