Fjordcruise med nullutslipp

Rødne frakter 100.000 turister til Lysefjorden hvert år, nå vil de vise at det går an å drive med fjordcruise på nullutslipp.

Det blir mer fokus på miljø framover, og spesielt med tanke på alt som er skrevet om forurensing fra cruisebåter, så trenger vi ikke lure på om dette blir viktig framover, sier daglig leder Lars Rødne.

Han viser rundt i Rygerdronningen som snart skal gå fra kai i Stavanger og inn til Lysefjorden på et tre timer langt fjordcruise. Rødne er et familieeid Stavanger-rederi som ble etablert i 1956. Totalt har selskapet 13 båter og en båt under bygging. På tross av at ladefasilitetene ikke er på plass i Vågen i Stavanger har Rødne bestilt en batteribåt til 110 millioner kroner.

Den største investeringen

-Dette er den største investeringen vi noen gang har gjort, så for oss er dette veldig stort. Jeg kjenner det litt i magen, men vi ønsker å være med på det grønne skiftet og da er det bare å hoppe i det, sier daglig leder Lars Rødne.

Rødne er det andre selskapet i Norge som bestiller en passasjerbåt som går på batteri. Den vil være helt lik Rygerdronningen og ta 300 passasjerer, men prislappen er betydelig høyere; prisen stiger 40 millioner kroner med batteripakke og elektrisk drift.

Ledningsnettet må oppgraderes

-Utfordringen er at vi skal få ombord gjerne 1500 kilowatt med strøm på kort tid. Det er per i dag ikke ledningsnett i byen til å ta inn så mye strøm, så det må legges nye høyspentledninger og trafoer i byen. Når du skal gjøre det i en stor by og sentrumsnært så er det en utfordring å få det gjort fort, sier Rødne.

Rødne har hatt mange runder med Stavanger havn, Lyse og Enova for å finne ut hvordan de skal få på plass en rask nok strømforsyning til båten, og det ser ut som det løser seg, men om strømmen er på plass til båten leveres i mars er nok å være vel optimistisk.

SpareBank 1 SR-Bank har valgt å følge Rødne og gir rederiet lån til den nye passasjerbåten.

-Som bank kjenner vi det litt i magen vi også. Dette er et skritt inn i det ukjente, men vi ønsker å være med og lære sammen med Rødne om det fornybare området. Det er ikke et myndighetskrav om at Rødne må gjøre slike investeringer ennå, men de velger å gjøre det frivillig før kundene og myndighetene krever det. De ser at dette kommer og velger å være tidlig ute, sier bedriftsrådgiver for storkunder, Thomas Fleck.

Fleck har merket at det siste halvannet året har bærekraft og overgang til fornybar energi blitt en del av diskusjonen med bedriftskunder i alle bransjer.

-De store kundene forplikter seg til FNs bærekraftsmål, det snakkes om grønne obligasjoner på eiendommer, oljerelaterte selskaper som skal selges kan ha større utfordringer med å skaffe investorer. Bærekraft har truffet bedriftene som en bølge.

Også turist Rachel Newrick, opprinnelig fra New Zealand og nå bosatt i Canada, blir glad for å høre at Rødne har bestilt en batteribåt lik den passasjerbåten hun er med på fjordcruise til Lysefjorden.

-Hvis vi kan unngå å forurense denne vakre fjorden er det helt fantastisk. Jeg har reist mye rundt i verden, og det er bare Grønland som kan slå denne naturopplevelsen. Hadde jeg hatt bedre tid i Norge skulle jeg gått til Preikestolen, sier Newrick som bare er innom Norge for en kort tur i forbindelse med jobb.

Rygerdronningen er under to år gammel og går på diesel. Ifølge kapteinen bruker Rygderdronningen kun en tredjedel av dieselen som en eldre hurtigbåt ville gjort på samme turen. Han sier den største forskjellen for turistene når den nye batteribåten settes i drift er at det vil være helt stille på båten, uten during fra dieselmotoren.

Hvilke forventninger har du til elektrifisering av hurtigbåter generelt i Norge?

-Vi tror dette kommer til å gå veldig fort. Teknologien går fort framover, bare se på utviklingen av elbiler. På en passasjerbåt snakker vi gjerne om 20 Teslaer i batteristørrelse, så alt blir mye større, men dette kommer for fullt nå, sier Lars Rødne.